Deze website maakt gebruik van cookies die uitsluitend nodig zijn voor de goede werking ervan. Je kan deze niet weigeren indien je deze website wenst te bezoeken. Het BIPT gebruikt geen cookies voor analytische doeleinden.

  • FAQ

    Je kunt gebruikmaken van een formulier. Volg goed de instructies, met name wat betreft de gevraagde documenten die nodig zijn voor de behandeling.

    De vergunning is gratis.

    De volledige aanvragen worden behandeld in de volgorde waarin ze toegekomen zijn.

    Het heeft geen zin om contact met ons op te nemen; als je dossier niet volledig is, zullen we je vragen om de ontbrekende elementen te verstrekken. Zodra je dossier behandeld is, ontvang je de vergunning via de post.

    Ook de grondstations moeten gedekt worden door een vergunning.

     

  • FAQ

    De ICAO-codes (ICAO is de internationale organisatie voor burgerluchtvaart) worden niet door ons geleverd: deze codes zijn de vierletterige codes voor geografische indeling die toegewezen worden aan alle luchthavens over de hele wereld.

    International Civil Aviation Organization codes

  • FAQ

    Eerst even dit

    Je kan ervoor kiezen om onmiddellijk je gsm-nummer over te zetten of dit te doen op een datum die je met de nieuwe operator afspreekt.

    Een datum afspreken kan belangrijk zijn als er nog een contractuele termijn loopt of een toestel af te betalen is. Zonder afspraak over de datum van de overdracht loop je het gevaar dat je aan de oude operator een opzegvergoeding moet betalen.

    Eén werkdag

    Na je bezoek aan de winkel of de website van je nieuwe operator of vóór de afgesproken datum van de nummeroverdracht, kijkt de nieuwe operator met de oude operator na of alles technisch in orde is om het nummer over te zetten.

    Na de technische validering duurt de nummeroverdracht hoogstens één werkdag.

    Wat als er vertraging is?

    Als het overzetten met meer dan één werkdag uitloopt ten opzichte van de vastgelegde datum, heb je recht op een schadevergoeding van 3 euro per dag vertraging. Soms ligt het bedrag ook op 5 euro per dag vertraging.

    Vraag deze vergoeding altijd aan bij je nieuwe operator. Ook al weet je of denk je dat het probleem bij de oude operator ligt.

    Doe dit binnen 6 maanden na de nummeroverdracht.

    Bij prepaidkaarten kan de compensatie gegeven worden in de vorm van extra belkrediet.

  • FAQ

    Je hebt een e-mailadres zonder domeinnaam van jouw huidige telecomoperator

    Bijvoorbeeld: je hebt je eigen domeinnaam (jan@desmet) of je gebruikt een Gmail-, Hotmail-, Yahoo-adres, enz. Zo’n e-mailadres kan je altijd behouden.

     

    Je hebt een e-mailadres met domeinnaam van jouw huidige telecomoperator

    Bijvoorbeeld: jan.desmet@skynet.be, jan.desmet@telenet.be ...

    Je kunt dat e-mailadres nog gedurende 18 maanden houden. Dat is gratis maar je moet dit wel voor het eind van je abonnement aanvragen. Tijdens die periode deel je zelf je nieuwe mailadres mee aan jouw kennissen. Jouw operator moet je een van de volgende opties bieden:

    • je oude e-mailadres blijven gebruiken gedurende 18 maanden.
    • je oude mailadres onmiddellijk afsluiten en gedurende 18 maanden de mails die naar het oude adres verstuurd zijn, doorsturen naar je nieuwe e-mailadres.

  • FAQ

    Je hebt een vaste lijn:

    • Je behoudt je telefoonnummer als je binnen dezelfde telefoonzone blijft.
    • Je ondertekent of valideert online een schriftelijke machtiging voor jouw nieuwe telecomoperator. Daarin geef je aan dat je nieuwe operator ervoor moet zorgen dat je jouw oude nummer kunt behouden.

     

    Je nieuwe operator sluit je vroegere abonnement af en neemt je oude nummer over.

    • Je kunt jouw telefoonnummer onmiddellijk overdragen naar je nieuwe operator. Of: je kiest zelf een datum.
    • Is je telefoonnummer overgedragen na de afgesproken datum? Dan heb je recht op een vergoeding van 3 euro (soms 5 euro). Je ontvangt die niet automatisch. Je moet die compensatie zelf aanvragen bij je nieuwe operator. Daarvoor heb je 6 maanden tijd.

     

    Je hebt een gsm:

    • Je kunt nog altijd jouw telefoonnummer behouden. Het enige wat je nodig hebt, is een simkaart van je nieuwe operator.
    • Je ondertekent of valideert online een schriftelijke machtiging voor jouw nieuwe telecomoperator. Daarin geef je aan dat je nieuwe operator ervoor moet zorgen dat je jouw oude nummer kunt behouden.

     

    Je nieuwe operator sluit je vroegere abonnement af, neemt je oude nummer over en activeert jouw nieuwe simkaart.

    • Je kunt jouw telefoonnummer onmiddellijk overdragen naar je nieuwe operator. Of: je kiest zelf een datum.
    • Is je telefoonnummer overgedragen na de afgesproken datum? Dan heb je recht op een vergoeding van 3 euro (soms 5 euro). Je ontvangt die niet automatisch. Je moet die vergoeding zelf aanvragen bij je nieuwe operator. Daarvoor heb je 6 maanden tijd.

  • FAQ

    De wettelijke beschermingsmaatregelen betreffen doorgaans uw contractuele rechten ten opzichte van de operator.

    Of u beroep kan doen op een beschermingsmaatregel moet dan ook contract per contract te bekeken worden.

    Bijvoorbeeld:

    Mijn bvba heeft één contract met operator A voor de vaste telefoon.

    Door dat contract heb ik 2 “vaste” nummers gekregen (voor de winkel).

    De bvba heeft met dezelfde operator A ook een contract voor mobiele telefonie, met 4 bijhorende mobiele nummers (voor mij en mijn personeel).   

    De beschermingsmaatregelen van de telecomwet zijn van toepassing op de vernieuwing of opzeg van elk afzonderlijk contract, ook al heeft de bvba (via de 2 contracten) 6 oproepnummers van dezelfde operator gekregen.   

  • FAQ

    OPGELET: er kan voor het gehele gezin maar één begunstigde van het sociaal tarief zijn.

    Eerste situatie: 65-plussers

    Samenvatting van de voorwaarden

    Ouder zijn dan 65 jaar:

    In dat geval moet bovendien aan twee andere voorwaarden worden voldaan:

    1. Alleen wonen of samenwonen met een of meer personen die ouder zijn dan 60 jaar. Bovendien is het mogelijk om samen te wonen met zijn kinderen of kleinkinderen. De kleinkinderen moeten in dat geval wees zijn die beide ouders hebben verloren of bij een gerechtelijke beslissing aan de grootouders zijn toevertrouwd.
    2. Over een globaal belastbaar inkomen voor het gehele gezin beschikken dat niet hoger is dan het plafond dat door het RIZIV is vastgelegd om in aanmerking te komen voor de verhoogde financiële tussenkomst in de gezondheidszorg. 

    Tweede situatie: handicap

    Samenvatting van de voorwaarden

    Minstens 66% gehandicapt zijn: bij een administratieve of gerechtelijke beslissing erkend zijn als meer dan 66% gehandicapt of arbeidsongeschikt, door de FOD Sociale Zekerheid erkend zijn als meer dan 66% gehandicapt of als persoon met een vermindering van de zelfredzaamheid met minstens 9 punten, ofwel door het ziekenfonds erkend zijn als meer dan 66% invalide.

    In dat geval moet ook nog aan drie andere voorwaarden worden voldaan:

    1. ouder zijn dan 18 EN
    2. alleen wonen
      of samenwonen
      -    met maximaal twee personen
      -    hetzij met bloed- of  aanverwanten van de 1e of de 2e graad (ouders, kinderen, grootouders, kleinkinderen, broers, zussen, stiefouders, stiefkinderen) EN
    3. over een globaal belastbaar inkomen voor het gehele gezin beschikken dat niet hoger is dan het plafond dat door het RIZIV is vastgelegd om in aanmerking te komen voor de verhoogde financiële tussenkomst in de gezondheidszorg.

    Derde situatie: leefloon

    Samenvatting van de voorwaarden
    Een leefloon genieten krachtens de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie.

    Vierde situatie: gehoorverlies

    Samenvatting van de voorwaarden
    Aan een gehoorverlies van ten minste 70 dB lijden voor het beste oor of samenwonen met een kind of kleinkind dat lijdt aan een gehoorverlies van 70 dB voor het beste oor.

    Vijfde situatie: laryngectomie

    Samenvatting van de voorwaarden
    Een laryngectomie hebben ondergaan of samenwonen met een kind of kleinkind dat een laryngectomie heeft ondergaan.

    Zesde situatie: militaire oorlogsblinden

    Samenvatting van de voorwaarden
    Een militaire oorlogsblinde zijn.

     

  • FAQ

    Nee.

    De Europese reglementering inzake roaming heeft niet tot doel permanente roaming toe te staan, namelijk de aankoop van een abonnement of van een prepaidkaart bij een buitenlandse Europese operator om daarvan permanent gebruik te maken in België.

    De reglementering schrijft voor dat de operatoren een beleid inzake redelijk gebruik mogen invoeren om zich te wapenen tegen een dergelijk gebruik van roamingdiensten. Bij overschrijding van het beleid inzake redelijk gebruik dat door de operator is ingesteld, kunnen toeslagen worden aangerekend.

    Wanneer je bijvoorbeeld een abonnement neemt bij een Franse operator en dat abonnement permanent in België gebruikt, kan de Franse operator jou een toeslag aanrekenen. 

  • FAQ

    Mijn operator voert een beleid inzake redelijk gebruik voor de roamingdiensten. Wat houdt dat in?

    De operatoren hebben het recht om voor het gebruik van roamingdiensten in de Europese Unie (en geassocieerde landen: IJsland, Noorwegen en Liechtenstein) een beleid inzake redelijk gebruik te voeren. 

    Dat kan op twee manieren: 

    • De operator kan over een periode van 4 maanden jouw aanwezigheid en jouw verbruik in het buitenland in het oog houden:
      • Als jouw aanwezigheid en jouw roamingverbruik gedurende 4 maanden hoger is dan 50%, dan moet jouw operator je daarvan verwittigen en je vragen om van gedrag te veranderen;
      • Nadat je door jouw operator verwittigd bent heb je 2 weken tijd om van gedrag te veranderen;
      • Als jouw aanwezigheid en jouw verbruik na afloop van die 2 weken nog niet veranderd zijn, kan jouw operator een toeslag in rekening brengen voor de roamingdiensten.
    • De operator kan het roamingverbruik voor mobiel internet (jouw data) beperken. Als je roamt en de limiet voor mobiel internet die door jouw operator is vastgesteld, overschrijdt, kan hij in dat geval een toeslag in rekening brengen voor mobiel internetten via roaming. 

    Bij overschrijding van het beleid inzake redelijk gebruik (in welke vorm dan ook) mogen de toeslagen die de operator toepast, niet hoger zijn dan de volgende bedragen:

    Wat doe je? Hoeveel betaal je?
    (btw inbegrepen)
    Je belt maximaal 3,8 eurocent per belminuut naast het thuistarief
    Je ontvangt een oproep maximaal 0,94 eurocent per minuut van ontvangen oproep
    Je verstuurt een sms maximaal 1,2 eurocent per sms naast het thuistarief
    Je ontvangt een sms geen toeslag mogelijk
    Je surft op het internet maximaal 0,4 eurocent per megabyte naast het thuistarief

  • FAQ

    Gefeliciteerd! Je zult je bedieningscertificaat via de post ontvangen.

Newsletter

Als u e-mailwaarschuwingen wenst te krijgen, geef dan uw e-mailadres en uw interesse(s) op.

Het BIPT verwerkt deze twee of drie persoonlijke gegevens (e-mailadres (eventueel uw naam en voornaam) en interesses) om u deze berichten te bezorgen; indien u zich op een dag uitschrijft, zullen uw gegevens niet langer verwerkt worden en zullen ze worden gewist.

U zult uw inschrijving moeten bevestigen. U zult te allen tijde zich kunnen uitschrijven of uw profiel kunnen aanpassen via de link om uit te schrijven of door ons te contacteren via het adres webmaster@bipt.be.

Meer weten over de cookies of over de bescherming van uw persoonsgegevens?

Naar boven