Je hebt een vaste lijn
- Je behoudt je telefoonnummer als je in dezelfde telefoonzone blijft.
- Je tekent of valideert online een schriftelijke opdracht aan je nieuwe telecomoperator. Daarin zeg je dat jouw nieuwe operator ervoor moet zorgen dat je je oude nummer kunt behouden.
- Jouw nieuwe operator sluit je oude abonnement af en neemt je oude nummer over.
- Je kunt jouw telefoonnummer onmiddellijk overdragen naar je nieuwe operator. Of: je kiest daarvoor zelf een datum.
- Is jouw telefoonnummer later dan de afgesproken datum overgedragen? Dan heb je recht op een schadevergoeding van 3 euro (soms ook 5 euro). Je krijgt die niet automatisch. Je moet de vergoeding zelf aanvragen aan jouw nieuwe operator. Dat doe je binnen 6 maanden.
Je hebt een gsm:
- Je kan jouw telefoonnummer altijd behouden. Je hebt enkel een simkaart nodig van je nieuwe operator.
- Je tekent of valideert online een schriftelijke opdracht aan je nieuwe telecomoperator. Daarin zeg je dat jouw nieuwe operator ervoor moet zorgen dat je je oude nummer kunt behouden.
- Jouw nieuwe operator sluit je oude abonnement af, neemt je oude nummer over en activeert jouw nieuwe simkaart.
- Je kunt je telefoonnummer onmiddellijk overdragen naar je nieuwe operator. Of: je kiest daarvoor zelf een datum.
- Is je telefoonnummer later dan de afgesproken datum overgedragen? Dan heb je recht op een schadevergoeding van 3 euro (soms ook 5 euro). Je krijgt die niet automatisch. Je moet de schadevergoeding zelf aanvragen aan jouw nieuwe telecomoperator. Dat doe je binnen de 6 maanden.
Kan je jouw e-mailadres behouden?
Je hebt een e-mailadres zonder domeinnaam van jouw huidige telecomoperator
Bijvoorbeeld: je hebt je eigen domeinnaam (jan@smet.be) of je gebruikt een Gmail-adres, een Hotmail-adres, een Yahoo-adres...
Je kunt dit e-mailadres altijd behouden.
Je hebt een e-mailadres met domeinnaam van jouw huidige telecomoperator
Bijvoorbeeld: jan.smet@skynet.be, jan.smet@telenet.be...
Je kunt dit e-mailadres 18 maanden behouden. Dat is gratis, maar je moet dat aanvragen voor jouw abonnement afloopt. In die tijd bezorg je mensen zelf je nieuwe e-mailadres. Je operator moet jou één van deze opties aanbieden:
- je oude e-mailadres 18 maanden blijven gebruiken.
- je oude e-mailadres onmiddellijk afsluiten, maar de operator stuurt wel jouw e-mails naar het oudere adres gedurende 18 maanden door naar jouw nieuwe e-mailadres.