Deze website maakt gebruik van cookies die uitsluitend nodig zijn voor de goede werking ervan. Je kan deze niet weigeren indien je deze website wenst te bezoeken. Het BIPT gebruikt geen cookies voor analytische doeleinden.

  • FAQ

    Men moet zich laten inschrijven via een GMDSS-examencentrum.

    Bij het praktische examen gebruikt de kandidaat dezelfde apparatuur als tijdens zijn opleiding. De inschrijvingskosten bedragen € 70,46 en zijn niet terugbetaalbaar. In geval van annulering meer dan een week voor het examen of op vertoon van een medisch attest kunnen de inschrijvingskosten voor een andere datum worden gebruikt.

    Om te slagen moet men voor elke materie 50% van de punten en 60% in totaal behalen. Er wordt een vrijstelling verleend voor de delen waarvoor de kandidaat 70% heeft behaald.

     

  • FAQ

    Als je een certificaat van klasse A hebt, kan je behalve jouw voornaamste roepnaam (één) korte roepnaam krijgen via het formulier.

    De bijkomende reeksen van roepnamen OO tot OT, in het formaat OOxA, waarbij x=0 tot 9 en A= A tot Z kunnen worden aangevraagd.

    Voor elke bijkomende roepnaam moeten dossierrechten worden betaald (€ 51,24), alsook een jaarlijks recht (€ 51,24).

  • FAQ

    De radioamateur kan zijn roepnaam kiezen volgens de volgende regels:

    • De roepnaam moet vrij zijn.
    • Voor een bedieningscertificaat van klasse A kan je een prefix kiezen dat begint met ON1, ON4, ON5, ON6, ON7, ON8 en ON9.
      Voor een bedieningscertificaat van klasse B zal de prefix ON2 zijn.
      Voor een bedieningscertificaat van klasse C zal de prefix ON3 zijn.
    • Bij de keuze van de roepnaam gaat het dus enkel om de 2 of 3 laatste letters.
    • Een radioamateur kan zoveel roepnamen kiezen als hij wil, maar binnen zijn klasse.
      Voor elke bijkomende roepnaam moeten dossierrechten worden betaald (€ 51,24), alsook een jaarlijks recht (€ 51,24).
    • Een roepnaam kan niet op voorhand worden gereserveerd en de toewijzing geschiedt in de volgorde van de aanvragen.
    • Als een radioamateur zijn activiteiten stopzet, mag zijn (enkel primaire) roepnaam 5 jaar lang niet opnieuw aan een derde worden toegewezen.

  • FAQ

    Je kunt gebruikmaken van een formulier. Het bedieningscertificaat is 5 jaar geldig en er moet voor worden betaald: in 2021 bedraagt de prijs ervan € 25,62.

    • Als je geslaagd bent voor een examen en jouw eerste bedieningscertificaat aanvraagt (of geslaagd bent voor een examen van een hoger niveau en overstapt naar een hogere klasse), dan zit het certificaat in de prijs voor het examen.
    • Ben je vroeger radioamateur geweest en je wil die activiteit opnieuw uitoefenen, verstrek ons dan jouw attest waaruit blijkt dat je geslaagd bent. Er zal een certificaat worden bezorgd tegen het bovenstaande tarief.
    • Als je een certificaat hebt dat afgegeven is in een ander land van de CEPT en je momenteel in België verblijft, dan kan je op basis van dat certificaat een Belgisch bedieningscertificaat krijgen tegen het bovenstaande tarief.
    • Als je een certificaat hebt van een land van buiten de CEPT en momenteel in België verblijft, moet je aan het BIPT, behalve het afschrift van het attest waaruit blijkt dat je geslaagd bent, de uitvoerige leerstof verstrekken van het examen dat in het buitenland is afgelegd. Deze leerstof moet in het Frans, Nederlands of Engels worden verstrekt via ofwel een officiële vertaling (beëdigd vertaler) of een officiële website. Het BIPT bepaalt, op basis van deze informatie, het niveau van de vergunning.

  • FAQ

    Je kunt het formulier gebruiken. Per aanvraag van een vergunning voor een station (dit omvat een vast, mobiel en draagbaar station) bedragen de dossierrechten € 51,24, behalve voor een onbemand station, waarvoor die € 102,49 bedragen. Er is ook een jaarlijks recht van € 51,24 verschuldigd voor elk type van station. Het is mogelijk om tegen hetzelfde tarief een extra stationsvergunning aan te vragen.

    Met uitzondering van het systeem van automatische uitzending via pakketten (“APRS”), mag de aanvraag geen betrekking hebben op een onbemand radioamateurstation dat bestaat uit een vast station dat continu een ontvangen signaal weer uitzendt of een signaal uitzendt zonder de fysieke aanwezigheid van een gebruiker.

  • FAQ

    Wat is Easy Switch?

    Het neemt de meeste administratieve stappen bij een overstap uit uw handen.

    Uw nieuwe operator regelt met name de opzeg van het oude contract, zodra zijn diensten bij u geïnstalleerd zijn. 

    Kijk hier hoe het werkt of lees onze uitleg hieronder.

     

    Wat doet Easy Switch? 

    • Easy Switch maakt het gemakkelijker om van vaste operator te veranderen. De procedure is standaard van toepassing maar u kunt uitdrukkelijk vragen om er geen gebruik van te maken. In dit laatste geval moet u zelf de opzeg doen van het contract bij uw ouder operator. 
    • Als u de Easy Switch procedure gebruikt, geeft u uw nieuwe operator toestemming om in uw plaats de verandering van operator te regelen en dus ook het oude contract op te zeggen.
    • U moet enkel duidelijk maken of u uw nummer wenst over te dragen (ook uw mobiel nummer indien dat wordt aangeboden bij de vaste diensten) of wenst te schrappen. Als u niks aangeeft, zal het nummer bij uw oude operator blijven (maar uw contract en/of prijs kunnen veranderen).
      Bij sommige operatoren is het niet mogelijk om een nummer te behouden zonder internettoegang te houden. Dus als u niks zegt over wat er met uw nummers moet gebeuren, riskeert u het nummer te verliezen.
      Vraag dit dus na!

     

    Waarom Easy Switch gebruiken?

    • Easy Switch beperkt de duur van de dienstonderbreking: de nieuwe operator neemt contact met de operator bij wie u weggaat zodra hij klaar is om u de gevraagde diensten te verstrekken. Hij regelt de stopzetting van de diensten en de opzegging van het contract bij de operator die u verlaat. 
    • Easy Switch beperkt de risico’s van dubbele facturering. De operator bij wie u weggaat moet uiterlijk op het einde van de dag die volgt op de dag dat hij werd ingelicht over uw overstap, stoppen met zijn diensten aan u te factureren.

     

    Waar moet ik op letten vooraleer ik beslis?

    • Kijk na of u er nog een contract met een vaste looptijd loopt bij uw oude operator. Als dat contract minder dan 6 maanden oud is, kan uw oude operator u verplichten om opzegvergoedingen te betalen.Deze zijn geplafonneerd tot maximum de abonnementsgelden die u zou moeten betalen tot aan de 6de maand van het contract. 
    • Kijk ook na of de operator u een toestel in koppelverkoop verkocht. Als dat zo is, dan kan hij u een restwaarde van dat toestel aanrekenen. Die restwaarde moet vermeld zijn in een terugbetalingstabel in de bijlage bij het contract. Elke maand moet eenzelfde bedrag afgaan van de restwaarde van het toestel. Na 24 maanden mag een operator u nooit een vergoeding voor het toestel aanrekenen.

     

    Wat moet ik aan mijn nieuwe operator laten weten? 

    • Uw klantennummer bij uw vroegere operator;
    • De “Easy Switch ID” bij uw vroegere operator :
      Deze code (een reeks van cijfers en/of letters) vindt u:
      - online op uw klantenpagina;
      - op uw factuur en
      - op de brief of in de mail ter verwelkoming bij een nieuwe operator vanaf 1 juli 2017.
    • Of u gedurende 18 maanden uw mailadres wil behouden dat de naam bevat van de aanbieder die u verlaat.
      Bij sommige operatoren houdt u het mailadres automatisch, zonder dat u daarom vraagt. Zoek dit uit bij uw operator.
    • Het of de vaste of mobiele nummer(s) die u wilt overdragen of annuleren bij uw oude operator
    • Eventueel de datum tot wanneer u de diensten actief wil houden bij de operator bij wie u weggaat, terwijl de diensten bij uw nieuwe operator al geactiveerd zijn.
      Dit is bijvoorbeeld handig als u verhuist én van operator verandert.
      U hebt steeds het recht om de datum van opzegging te kiezen en, als u wil, de diensten gedurende een tijd bij beide operatoren geactiveerd te houden. In dat laatste geval zal de operator bij wie u weggaat u blijven factureren voor de diensten tot op de vastgelegde datum.

     

    Welke rechten heb ik nog bij het veranderen van vaste operator? 

    Afspraak binnen een tijdsblok van een halve dag

    Als een bezoek van de technicus nodig is, hebt u recht om een afspraak te maken binnen tijdspannes van maximaal een halve dag. Zo moet u geen hele dag verlof nemen.

    Vergoeding voor een gemiste afspraak

    Als de technicus niet is komen opdagen op het afgesproken tijdstip, heeft u als consument recht op een vergoeding van € 10 per gemiste afspraak. Eis deze vergoeding uw nieuwe operator. Ook al weet u of vermoed u dat de fout bij een andere leverancier ligt.

     

    Wat moet ik nog doen als ik een Easy Switch heb gevraagd? 

    • Als u een modem of een decoder had bij uw vorige operator, moet u deze waarschijnlijk teruggeven.
    • De nieuwe operator of zijn technicus kan deze niet in uw plaats aan de oude operator bezorgen.

     

    Wanneer kan ik Easy Switch niet gebruiken? 

    • Als u een tariefplan voor professionelen heeft
    • Als u enkel voor televisie van operator wenst te veranderen maar niet voor internet of omgekeerd (gedeeltelijke migratie).
      U moet dan zelf de diensten opzeggen bij de operator die u verlaat.
    • Als u verhuist en bij dezelfde operator blijft, is de “easy switch”-procedure ook niet van toepassing. 

     

    Wanneer is Easy Switch maar gedeeltelijk van toepassing? 

    • Als u diensten heeft bij verschillende operatoren.
      De “Easy Switch”-procedure kan maar aangevraagd worden voor de overstap van één van de operatoren bij wie u weggaat naar de operator naar wie u gaat. De andere diensten moet u zelf opzeggen.

  • FAQ

    Ja, dat is mogelijk. Je kunt gebruikmaken van een aanvraagformulier. Voor de luchtvaartvergunning moet worden betaald: € 19,05 te storten op rekeningnummer IBAN BE68 6791 7078 1634 (BIC : PCHQBEBB) van het BIPT met als referentie “Luchtvaartvergunning”.

    Dienen ook nog te worden toegevoegd:

    • een kopie van het bewijs van de betaling van € 19,05;
    • in geval van een aanvraag voor een vennootschap of een vereniging, een afschrift van de statuten.

    Let wel: je mag die vergunning niet op de grond gebruiken. Je moet altijd de roepnaam gebruiken van het luchtvaartuig waarin de draagbare radio zich bevindt. Jouw radio moet het acroniem CE dragen en vergezeld zijn van het EU-conformiteitsattest. De radio moet ook op 8.33 kHz werken.

  • FAQ

    Er zijn verschillende niveaus van examens, van beginnend tot ervaren:

    • Voor beginners: het C-examen (basisvergunning) bestaat uit 24 meerkeuzevragen over de leerstof die in het handboek is opgenomen. Om te slagen moet men 80% van de punten behalen. Er wordt geen vrijstelling van examenstof verleend.
      Om aan dit examen deel te nemen is een attest nodig waaruit blijkt dat men geslaagd is voor een praktische test, georganiseerd door een door het BIPT erkende radioamateurvereniging.
    • Voor deskundigen: het A-examen (HAREC) bestaat uit 33 meerkeuzevragen over de leerstof die in het handboek is opgenomen. Men moet 2/3 van de punten behalen om te slagen. Er wordt geen vrijstelling van examenstof verleend.

    Alle examens zijn voorlopig geschorst tot 1 maart 2021.

  • FAQ

    Daarvoor stuur je een mail naar het adres examen@bipt.be met je naam, voornaam, (post)adres, telefoonnummer alsook een kopie van beide zijden van je identiteitskaart.

    Als je een examen van niveau C wil afleggen, gelieve dan het attest toe te voegen waaruit blijkt dat je geslaagd bent voor een praktische test van een erkende vereniging.

    Onze dienst zal met je contact opnemen om examendatums voor te stellen.

    Denk eraan dat je minstens 12 jaar moet zijn om aan een examen deel te nemen.

    Alle examens zijn voorlopig geschorst tot 1 maart 2021.

  • FAQ

    Daarvoor stuur je een mail naar het adres examen@bipt.be met je naam, voornaam, (post)adres, telefoonnummer alsook een kopie van beide zijden van je identiteitskaart en een foto in het formaat van een pasfoto (op witte achtergrond).

    De inschrijvingskosten bedragen € 32,03 en zijn niet terugbetaalbaar. In geval van annulering meer dan een week voor het examen of op vertoon van een medisch attest kunnen de inschrijvingskosten voor een andere datum worden gebruikt.
    Alle examens zijn voorlopig geschorst tot 1 maart 2021.

    Voor het SRC-examen voeg je ook nog een attest van SRC-opleiding toe van een erkend opleidingscentrum. Opgelet: dat attest is maar een jaar geldig. Na de uiterste datum zal het attest niet meer worden aanvaard.

    Onze dienst zal met je contact opnemen om examendatums voor te stellen. Na registratie van jouw aanvraag zal je een bevestigingsmail ontvangen waarin informatie wordt meegedeeld in verband met betaling en andere zaken.
    Inschrijven kan tot twee weken voor de datum van het examen en zolang er plaatsen beschikbaar zijn.

Newsletter

Als u e-mailwaarschuwingen wenst te krijgen, geef dan uw e-mailadres en uw interesse(s) op.

Het BIPT verwerkt deze twee of drie persoonlijke gegevens (e-mailadres (eventueel uw naam en voornaam) en interesses) om u deze berichten te bezorgen; indien u zich op een dag uitschrijft, zullen uw gegevens niet langer verwerkt worden en zullen ze worden gewist.

U zult uw inschrijving moeten bevestigen. U zult te allen tijde zich kunnen uitschrijven of uw profiel kunnen aanpassen via de link om uit te schrijven of door ons te contacteren via het adres webmaster@bipt.be.

Meer weten over de cookies of over de bescherming van uw persoonsgegevens?

Naar boven