• FAQ

    Je hebt een e-mailadres zonder domeinnaam van jouw huidige telecomoperator

    Bijvoorbeeld: je hebt je eigen domeinnaam (jan@desmet) of je gebruikt een Gmail-, Hotmail-, Yahoo-adres, enz.

    Zo’n e-mailadres kan je altijd behouden.

     

    Je hebt een e-mailadres met domeinnaam van jouw huidige telecomoperator

    Bijvoorbeeld: jan.desmet@skynet.be, jan.desmet@telenet.be ...

    Je kunt dat e-mailadres nog gedurende 18 maanden houden. Dat is gratis maar je moet dit wel voor het eind van je abonnement aanvragen. Tijdens die periode deel je zelf je nieuwe mailadres mee aan jouw kennissen. Jouw operator moet je een van de volgende opties bieden:

    • je oude e-mailadres blijven gebruiken gedurende 18 maanden.
    • je oude mailadres onmiddellijk afsluiten en gedurende 18 maanden de mails die naar het oude adres verstuurd zijn, doorsturen naar je nieuwe e-mailadres.

    Na die termijn van 18 maanden biedt de operator de mogelijkheid om die faciliteit te behouden, maar dat moet je zelf aanvragen en ervoor betalen.

  • FAQ

    Alles wat je moet weten over 5G

    De algemene bevoegdheid van de Gewesten die tot doel heeft de bescherming van het leefmilieu te regelen omvat tevens de bevoegdheid om maatregelen te nemen om de risico's verbonden aan de niet-ioniserende stralingen te voorkomen en te beperken. Het zijn dus de Gewesten die de stralingsnormen (maximale emissienormen) vastleggen die operatoren moeten naleven. De mobiele operatoren zijn verplicht om deze stralingsnormen in acht te nemen, en dit ongeacht de technologie die ze gebruiken. 

    De Gewesten gaan op het terrein ook na of de door hen bepaalde stralingsnorm wel wordt nageleefd. 

    Om informatie te verkrijgen of stralingsmetingen aan te vragen, nodigen wij je uit om contact op te nemen met de bevoegde administratie in uw regio:

    • Brussels Hoofdstedelijk Gewest
      Leefmilieu Brussel
      Tel. 02 775 75 75
    • Vlaanderen
      Departement Omgeving van de Vlaamse Overheid
      Tel. 02 553 83 50
    • Wallonie
      Institut scientifique de service public
      Tel. 04 229 82 35 (info-ISSEP) 

  • FAQ

    Er zijn verschillende niveaus van examens, van beginnend tot ervaren.

    • Voor beginners:

    Het C-examen (basis bedieningscertificaat) bestaat uit 30 meerkeuzenvragen over de leerstof die in het handboek is opgenomen.
    Een goed antwoord telt voor 1 punt ; een slecht antwoord of een afwezigheid van antwoord telt voor 0 punten. Om te slagen moet men 80 % van de punten behalen. 
    Er wordt geen vrijstelling van examenstof verleend.
    Om aan dit examen deel te nemen is een attest nodig waaruit blijkt dat men geslaagd is voor een praktische test, georganiseerd door een door het BIPT erkende radioamateurvereniging.

    • Voor novicen:

    Het B-examen (novice bedieningscertificaat) bestaat uit 38 meerkeuzenvragen over de leerstof die in het handboek is opgenomen (20 vragen die bettrekking hebben op techniek, 10 vragen die betrekking hebben op wetgeving en 8 vragen die betrekking hebben op procedures).
    Een goed antwoord telt voor 1 punt ; een slecht antwoord of een afwezigheid van antwoord telt voor 0 punten. Om te slagen moet men minstens 50 % van punten voor elke examenonderdeel. 
    Er wordt geen vrijstelling van examenstof verleend.

    • Voor deskundigen:

    Het A-examen (HAREC bedieningscertificaat) bestaat uit 48 meerkeuzenvragen over de leerstof die in het handboek is opgenomen (30 vragen die bettrekking hebben op techniek, 10 vragen die betrekking hebben op wetgeving en 8 vragen die betrekking hebben op procedures).
    Een goed antwoord telt voor 1 punt ; een slecht antwoord of een afwezigheid van antwoord telt voor 0 punten. Om te slagen moet men minstens 50 % van punten voor elke examenonderdeel. 
    Er wordt geen vrijstelling van examenstof verleend.
     

  • FAQ

    Daarvoor stuur je een mail naar het adres examen@bipt.be met je naam, voornaam, (post)adres, telefoonnummer alsook een kopie van beide zijden van je identiteitskaart.

    Als je een examen van niveau C wil afleggen, gelieve dan het attest toe te voegen waaruit blijkt dat je geslaagd bent voor een praktische test van een erkende vereniging.

    Onze dienst zal met je contact opnemen om examendatums voor te stellen.

    Denk eraan dat je minstens 12 jaar moet zijn om aan een examen deel te nemen.

  • FAQ

    Vanaf 1 januari 2021 komt er een einde aan de huidige verhoudingen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk ongeacht of er een partnerschapsverdrag wordt afgesloten.

    Het Verenigd Koninkrijk (VK) wordt vanaf 1 januari 2021 voor douanedoeleinden behandeld als een land buiten de EU.

    Pakjes van en naar het VK zullen dezelfde procedure moeten volgen als die van derde landen (dit zijn landen buiten de EU), zoals Canada of de VS. Dit betekent dat deze pakjes vergezeld moeten worden van een douaneformulier. Dit formulier is nodig om de douaneformaliteiten te kunnen doorlopen.

    Voor verdere informatie raden wij u aan het “Brexit Call Center” van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen te contacteren. Deze dienst is beschikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 16.30 uur op het telefoonnummer 02 575 55 55.

  • FAQ

    Nee, een PLB is verbonden aan een persoon en niet aan een vaartuig,

    MAAR je moet jouw PLB wel registreren op de site https://www.406registration.com/

  • FAQ

    Je kunt gebruikmaken van een formulier. Volg goed de instructies, met name wat betreft de gevraagde documenten die nodig zijn voor de behandeling.

    De vergunning is gratis.

    De volledige aanvragen worden behandeld in de volgorde waarin ze toegekomen zijn.

    Het heeft geen zin om contact met ons op te nemen; als je dossier niet volledig is, zullen we je vragen om de ontbrekende elementen te verstrekken. Zodra je dossier behandeld is, ontvang je de vergunning via de post.

    Ook de grondstations moeten gedekt worden door een vergunning.

     

  • FAQ

    De ICAO-codes (ICAO is de internationale organisatie voor burgerluchtvaart) worden niet door ons geleverd: deze codes zijn de vierletterige codes voor geografische indeling die toegewezen worden aan alle luchthavens over de hele wereld.

    International Civil Aviation Organization codes

  • FAQ

    Eerst even dit

    Je kan ervoor kiezen om onmiddellijk je gsm-nummer over te zetten of dit te doen op een datum die je met de nieuwe operator afspreekt.

    Een datum afspreken kan belangrijk zijn als er nog een contractuele termijn loopt of een toestel af te betalen is. Zonder afspraak over de datum van de overdracht loop je het gevaar dat je aan de oude operator een opzegvergoeding moet betalen.

    Eén werkdag

    Na je bezoek aan de winkel of de website van je nieuwe operator of vóór de afgesproken datum van de nummeroverdracht, kijkt de nieuwe operator met de oude operator na of alles technisch in orde is om het nummer over te zetten.

    Na de technische validering duurt de nummeroverdracht hoogstens één werkdag.

    Wat als er vertraging is?

    Als het overzetten met meer dan één werkdag uitloopt ten opzichte van de vastgelegde datum, heb je recht op een schadevergoeding van 3 euro per dag vertraging. Soms ligt het bedrag ook op 5 euro per dag vertraging.

    Vraag deze vergoeding altijd aan bij je nieuwe operator. Ook al weet je of denk je dat het probleem bij de oude operator ligt.

    Doe dit binnen 6 maanden na de nummeroverdracht.

    Bij prepaidkaarten kan de compensatie gegeven worden in de vorm van extra belkrediet.

  • FAQ

    Je hebt een vaste lijn:

    • Je behoudt je telefoonnummer als je binnen dezelfde telefoonzone blijft.
    • Je ondertekent of valideert online een schriftelijke machtiging voor jouw nieuwe telecomoperator. Daarin geef je aan dat je nieuwe operator ervoor moet zorgen dat je jouw oude nummer kunt behouden.

     

    Je nieuwe operator sluit je vroegere abonnement af en neemt je oude nummer over.

    • Je kunt jouw telefoonnummer onmiddellijk overdragen naar je nieuwe operator. Of: je kiest zelf een datum.
    • Is je telefoonnummer overgedragen na de afgesproken datum? Dan heb je recht op een vergoeding van 3 euro (soms 5 euro). Je ontvangt die niet automatisch. Je moet die compensatie zelf aanvragen bij je nieuwe operator. Daarvoor heb je 6 maanden tijd.

     

    Je hebt een gsm:

    • Je kunt nog altijd jouw telefoonnummer behouden. Het enige wat je nodig hebt, is een simkaart van je nieuwe operator.
    • Je ondertekent of valideert online een schriftelijke machtiging voor jouw nieuwe telecomoperator. Daarin geef je aan dat je nieuwe operator ervoor moet zorgen dat je jouw oude nummer kunt behouden.

     

    Je nieuwe operator sluit je vroegere abonnement af, neemt je oude nummer over en activeert jouw nieuwe simkaart.

    • Je kunt jouw telefoonnummer onmiddellijk overdragen naar je nieuwe operator. Of: je kiest zelf een datum.
    • Is je telefoonnummer overgedragen na de afgesproken datum? Dan heb je recht op een vergoeding van 3 euro (soms 5 euro). Je ontvangt die niet automatisch. Je moet die vergoeding zelf aanvragen bij je nieuwe operator. Daarvoor heb je 6 maanden tijd.

Naar boven