Hoe kunt u de tarieven kennen?

De operatoren bieden verschillende diensten tegen verschillende prijzen.

U moet weten wat voor type consument u bent om het meest voordelige tarief voor u te kiezen.

U kunt uw “gebruikspatroon” opvragen op de klantenpagina die uw operator op zijn website ter beschikking stelt van zijn abonnees.

U kunt het tariefvergelijkingsprogramma gebruiken dat het BIPT gratis ter beschikking stelt om de aanbiedingen van de verschillende operatoren te vergelijken. Dit vindt u op www.bestetarief.be.

Uw telefonieoperator moet eenmaal per jaar op uw factuur vermelden welk van zijn tariefplannen het voordeligste zou zijn voor u. Bovendien mag u hem vragen om u te melden welk van zijn tariefplannen het beste geschikt zou zijn voor u. De operator moet u antwoorden binnen een termijn van maximaal 2 weken.

Er zijn voor elk tariefplan informatiefiches beschikbaar op de website van uw operator of in de winkel. Deze fiches zijn verplicht en voldoen aan een opgelegd model. Daardoor kunnen de tariefplannen van een of meer operatoren makkelijker met elkaar worden vergeleken. Alvorens een contract af te sluiten, moet uw operator u de fiche overhandigen die overeenstemt met het tariefplan dat u gekozen hebt.