Deze website maakt gebruik van cookies die uitsluitend nodig zijn voor de goede werking ervan. Je kan deze niet weigeren indien je deze website wenst te bezoeken. Het BIPT gebruikt geen cookies voor analytische doeleinden.

  • FAQ

    Eerst even dit

    Je kan ervoor kiezen om onmiddellijk je gsm-nummer over te zetten of dit te doen op een datum die je met de nieuwe operator afspreekt.

    Een datum afspreken kan belangrijk zijn als er nog een contractuele termijn loopt of een toestel af te betalen is. Zonder afspraak over de datum van de overdracht loop je het gevaar dat je aan de oude operator een opzegvergoeding moet betalen.

    Eén werkdag

    Na je bezoek aan de winkel of de website van je nieuwe operator of vóór de afgesproken datum van de nummeroverdracht, kijkt de nieuwe operator met de oude operator na of alles technisch in orde is om het nummer over te zetten.

    Na de technische validering duurt de nummeroverdracht hoogstens één werkdag.

    Wat als er vertraging is?

    Als het overzetten met meer dan één werkdag uitloopt ten opzichte van de vastgelegde datum, heb je recht op een schadevergoeding van 3 euro per dag vertraging. Soms ligt het bedrag ook op 5 euro per dag vertraging.

    Vraag deze vergoeding altijd aan bij je nieuwe operator. Ook al weet je of denk je dat het probleem bij de oude operator ligt.

    Doe dit binnen 6 maanden na de nummeroverdracht.

    Bij prepaidkaarten kan de compensatie gegeven worden in de vorm van extra belkrediet.

  • FAQ

    De ICAO-codes (ICAO is de internationale organisatie voor burgerluchtvaart) worden niet door ons geleverd: deze codes zijn de vierletterige codes voor geografische indeling die toegewezen worden aan alle luchthavens over de hele wereld.

    International Civil Aviation Organization codes

  • FAQ

    Je kunt gebruikmaken van een formulier. Volg goed de instructies, met name wat betreft de gevraagde documenten die nodig zijn voor de behandeling.

    De vergunning is gratis.

    De volledige aanvragen worden behandeld in de volgorde waarin ze toegekomen zijn.

    Het heeft geen zin om contact met ons op te nemen; als je dossier niet volledig is, zullen we je vragen om de ontbrekende elementen te verstrekken. Zodra je dossier behandeld is, ontvang je de vergunning via de post.

    Ook de grondstations moeten gedekt worden door een vergunning.

     

  • FAQ

    Nee, een PLB is verbonden aan een persoon en niet aan een vaartuig,

    MAAR je moet jouw PLB wel registreren op de site https://www.406registration.com/

  • FAQ

    Sommige operatoren lanceren aanbiedingen met daarin applicaties die niet worden afgetrokken van het datavolume.

    Die praktijk, die vaak “zero rating” wordt genoemd, is strikt gezien niet verboden. 

    Er is daarbij geen probleem als:

    • de operator ervoor zorgt dat het verkeer met betrekking tot de “zero rating”-applicaties en dat met betrekking tot de overige applicaties op dezelfde manier wordt behandeld; 
    • en als hij voldoende volume biedt zodat de klant de applicaties die geen deel uitmaken van de “zero rating” kan gebruiken. 

    Het BIPT kijkt zeer nauwlettend toe op deze aanbiedingen, om in geval van problemen te kunnen ingrijpen.

  • FAQ

    Mijn operator heeft voor roaming een afwijking gekregen. Wat houdt dat in?

    De operatoren hebben het recht om aan het BIPT een afwijking te vragen waardoor ze toeslagen op de roamingdiensten in de Europese Unie (en geassocieerde landen: IJsland, Noorwegen en Liechtenstein) mogen vragen.

    Geen enkele Belgische operator beschikt momenteel over een dergelijke afwijking. 

    De toeslagen die op grond van zo’n afwijking toegepast mogen worden, mogen niet hoger zijn dan de volgende bedragen:

    Wat doe je? Hoeveel betaal je?
    (btw inbegrepen)
    Je belt maximaal 3,8 eurocent per belminuut naast het thuistarief
    Je ontvangt een oproep maximaal 0,94 eurocent per minuut van ontvangen oproep
    Je verstuurt een sms maximaal 1,2 eurocent per sms naast het thuistarief
    Je ontvangt een sms geen toeslag mogelijk
    Je surft op het internet maximaal 0,4 eurocent per megabyte naast het thuistarief

  • FAQ

    De erkende opleidingscentra zijn:

     

  • FAQ

    Je kunt op jouw toestel de optie “mobiel internet” uitschakelen,

    ofwel

    Je kunt het controlemechanisme gebruiken.

    Wanneer je in het buitenland toch wil internetten op je eigen mobiele toestel (laptop, smartphone, ...), dan moet jouw operator zowel binnen als buiten de EU een blokkeringsmechanisme instellen dat ervoor zorgt dat je jouw kosten voor mobiel internet onder controle kunt houden: je operator moet automatisch de internetdiensten onderbreken wanneer de factuur voor roamingdatadiensten de limiet van 50 EUR (met btw: 60,50 EUR) heeft bereikt.

    Je operator mag je echter daarmee niet verrassen: als je 80% van het limietbedrag hebt bereikt, moet jouw operator je een sms, e-mail of pop-up sturen om dat te melden.

    Wanneer je het bedrag van 60,50 EUR (incl. btw) dreigt te overschrijden, moet hij jou opnieuw een sms, e-mail of pop-up sturen om duidelijk te maken hoe je kunt voorkomen dat de datadiensten worden onderbroken. Daarbij moet hij je ook melden wat de kosten zijn per megabyte (MB) van de datadiensten.

    Wanneer je op dit bericht niet reageert, zal je operator de internetdienst onderbreken.

    Wanneer jouw operator de internetdienst onderbroken heeft, kun je hem contacteren om de dienst opnieuw te verstrekken. Daarbij kun je een nieuwe limiet instellen.

    Je kunt altijd contact opnemen met jouw operator om de limiet van 60,50 EUR (incl. btw) voor roamingdatadiensten te verhogen of te verlagen. Hij moet dit gratis doen en het uiterlijk de volgende werkdag in orde brengen.

    Opgelet: de limiet op je factuur en het onderbreken van de dienst hebben alleen betrekking op de datadiensten. Er wordt hierbij geen rekening gehouden met de kosten die je maakt met telefoneren en sms’en.

    Dit waarschuwingssysteem en het limietbedrag gelden in principe ook in landen buiten Europa, waar het roamingtarief dat gelijk is aan het thuistarief niet van toepassing is. Het is echter mogelijk dat het in het buitenland gebruikte netwerk jouw operator niet in staat stelt om het verbruik  realtime te volgen. In dat geval moet hij je onmiddellijk een gratis sms sturen waarin hij laat weten dat geen informatie over de totale consumptie beschikbaar is en hij dus niet kan garanderen dat het overeengekomen maximumbedrag niet wordt overschreden.

    Andere oplossingen

    Sommige operatoren nemen de verplichtingen over het instellen van blokkeringsmechanismen echter niet zo nauw. Let dus in ieder geval ook zelf op je dataverbruik. Hiervoor bestaan apps, zoals 3G Watchdog en Netcounter, die je gratis kunt downloaden en die bijhouden hoeveel MB je verbruikt. 

    Sommige smartphones bieden ook de mogelijkheid om je verbruik op het apparaat zelf te checken. 

    TIP: het kan zijn dat op jouw mobiele toestel programma's actief zijn die automatisch verbinding maken met het internet, bijvoorbeeld om updates op te halen. Zulke programma's doen dat meestal zonder dat je het merkt. Zet om dat te vermijden de automatische updates uit voordat je naar het buitenland reist. 

    Ter informatie

    Met een Gb kan je het volgende doen (gecumuleerd):

    • 300 e-mails versturen;
    • 750 keer naar sociale-mediasites surfen;
    • 300 internetpagina’s openen;
    • 5 apps downloaden;
    • 180 minuten muziek beluisteren via streaming;
    • 60 minuten video (met normale kwaliteit) bekijken.

    Of ook:

    • 100 e-mails versturen komt overeen met ongeveer 5 Mb;
    • 5 apps downloaden komt overeen met ongeveer 200 Mb;
    • 60 minuten muziek beluisteren via streaming komt overeen met ongeveer 36 Mb;
    • 60 minuten video bekijken komt overeen met ongeveer 210 Mb.

    Wil je meer weten over het gebruik van mobiel internet, dan kan je terecht op de website SurfMobile

    Tot slot wordt eraan herinnerd dat wanneer je je in een land van de Europese Unie, of in IJsland, Noorwegen of Liechtenstein bevindt, het verbruik van mobiel internet zal worden aangerekend tegen het thuistarief. 

  • FAQ

    Bepaalde of onbepaalde duur? 

    Ga na of je je verbonden hebt voor een bepaalde termijn of niet : je vindt dat ook terug op de factuur.

    Een operator mag je geen kosten aanrekenen voor de opzeg van een contract

    • als je een contract van onbepaalde duur hebt;
    • als je al minstens zes maanden een contract van bepaalde duur hebt.

     

    Een toestel in koppelverkoop?

    Opgelet: Als je gratis of tegen korting ook een toestel hebt aangeschaft bij de operator (bv. een gsm of een tablet), dan kan jouw operator daarvoor een bijkomende vergoeding vragen. Zelfs als je een contract van bepaalde duur hebt. Of het contract pas opzegt na meer dan zes maanden.  

    Die bijkomende vergoeding mag niet hoger zijn dan de restwaarde van het toestel. De restwaarde moet vermeld zijn in een terugbetalingstabel in de bijlage bij het contract. 

    Je kijkt in welke maand van de tabel je zit en ziet dan welke bijkomende vergoeding je moet betalen. 

    Bijvoorbeeld
    Je hebt een contract van 24 maanden genomen. Op het ogenblik van ondertekening van het contract heb je het toestel "gekocht" voor € 1.

    De terugbetalingstabel bij het contract ziet eruit als volgt:

    Maand Restwaarde Maand Restwaarde
    0 240 EUR 13 110 EUR
    1 230 EUR 14 100 EUR
    2 220 EUR 15 90 EUR
    3 210 EUR 16 80 EUR
    4 200 EUR 17 70 EUR
    5 190 EUR 18 60 EUR
    6 180 EUR 19 50 EUR
    7 170 EUR 20 40 EUR
    8 160 EUR 21 30 EUR
    9 150 EUR 22 20 EUR
    10 140 EUR 23 10 EUR
    11 130 EUR 24 0 EUR
    12 120 EUR    

    Je beslist het contract op te zeggen na 8 maanden : de operator kan je een vergoeding vragen van € 160.

    Elke maand moet eenzelfde bedrag afgaan van de restwaarde van het toestel. Na 24 maanden mag een operator je nooit een vergoeding voor het toestel aanrekenen.

     

    Gebruik Easy Switch

    Gebruik de Easy Switch-procedure wanneer je volledig van bundel wil veranderen.

    De nieuwe operator regelt de overstap volledig in jouw plaats!

  • FAQ

    De kortingen zijn vastgelegd in artikel 38 van de bijlage bij de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie.

    In de volgende tabel worden verschillende hypothesen samengevat:

    Categorieën van begunstigden Enige korting bij de installatie Maandelijkse kortingen
      Aansluiting op de vaste telefoon Abonnement Gesprekken (vast, gebundelde aanbieding bij de operator van het abonnement) Totaal van de kortingen (max. per maand)
    65-plussers, personen met handicap, gehoorgestoorden, personen die laryngectomie hebben ondergaan, militaire blinden 50% van de normale prijs Vast, internet of gebundelde aanbieding 40% (max. € 8,4) € 3,1* € 11,5
    Ontvanger van een leefloon  / Internet : 40 %
    (max. € 8,4)
    € 3,1

    € 11, 5 (indien internet)

    of € 3,1

    * NB: als u het abonnement en de communicatie aan twee verschillende operatoren betaalt, verleent alleen de operator die de communicatie levert een korting op de gesprekken voor maximaal € 11,5. 

    Als u denkt aan de voorwaarden voor het sociaal telefoontarief te voldoen, dan moet u uw aanvraag indienen bij de operator van uw keuze (zonder documenten bij te voegen), via een van de aanspreekpunten.

    Indien niet automatisch kan worden vastgesteld dat u daadwerkelijk aan de voorwaarden voldoet, zult u na indiening van uw aanvraag bij de operator van uw keuze een brief ontvangen van het BIPT waarin het u vraagt naar bepaalde documenten die nodig zijn voor de administratieve behandeling.

Newsletter

Als u e-mailwaarschuwingen wenst te krijgen, geef dan uw e-mailadres en uw interesse(s) op.

Het BIPT verwerkt deze twee of drie persoonlijke gegevens (e-mailadres (eventueel uw naam en voornaam) en interesses) om u deze berichten te bezorgen; indien u zich op een dag uitschrijft, zullen uw gegevens niet langer verwerkt worden en zullen ze worden gewist.

U zult uw inschrijving moeten bevestigen. U zult te allen tijde zich kunnen uitschrijven of uw profiel kunnen aanpassen via de link om uit te schrijven of door ons te contacteren via het adres webmaster@bipt.be.

Meer weten over de cookies of over de bescherming van uw persoonsgegevens?

Naar boven