• FAQ

    Deze wijzigingen hebben enkel betrekking op de verkopen gedaan door professionals aan particulieren (B2C).

    Bijvoorbeeld een aankoop die online werd verricht door een Belgische consument op een Chinees platform. 

    • De koper moet de btw betalen op de goederen die de EU worden ingevoerd vanuit een derde land.
    • Voor de goederen met een maximumwaarde van € 150 die online worden gekocht buiten de EU, betaalt de koper de btw bij de verkoop wanneer de verkoper geregistreerd is bij het nieuwe unieke loket (IOSS).
    • Wanneer de verkoper niet geregistreerd is bij het IOSS of wanneer het bedrag van de aankopen hoger is dan € 150, zal de koper in principe de btw betalen aan de vervoerder bij de levering.

    Controleer goed bij wie u koopt en in het bijzonder of de btw en de invoerrechten inbegrepen zijn in de verkoopprijs om alle verrassingen te vermijden. Controleer uw bestelling en uw factuur!

    Alles wat u moet weten over de nieuwe BTW-regels voor e-commerce (Informatie voor consumenten in de EU).

    Meer info op de website van de Federale Overheidsdienst Financien :

  • FAQ

    België heeft in 2020 twee Europese deadlines gemist voor de uitrol van 5G: de vooropgestelde datum van 30 juni 2020 voor het toestaan van het gebruik van 5G in de 700 MHz band en de datum van 30 december 2020 als deadline voor 3400 – 3800 - MHz en ten minste 1 GHz spectrum in de 26 GHz-band (indien er voldoende marktvraag bestaat-wat momenteel niet het geval is in België).

    In de meeste Europese landen werden de 5G-pionierbanden wel al ter beschikking gesteld:

      700 MHz 3400 – 3800 MHz
    Cyprus December 2020 December 2020
    Denemarken Maart 2019 December 2020
    Duitsland Juni 2015 Juni 2019
    Estland   December 2020
    Finland November 2016  Oktober 2018
    Frankrijk November 2015 Oktober 2020
    Griekenland December 2020 December 2020
    Hongarije April 2020 April 2020
    Ierland   Mei 2017
    Italië Oktober 2018 Oktober 2018
    Letland   September 2018
    Luxemburg Augustus 2020  Augustus 2020
    Nederland Juli 2020  
    Noorwegen Juni 2019  
    Oostenrijk September 2020  Maart 2019
    Slovakije December 2020 Juli 2017
    Spanje   Juli 2018
    Tsjechië Januari 2021 Januari 2021
    Verenigd Koninkrijk Juli 2020  April 2018
    Zweden December 2018   December 2019
    Zwitserland Juni 2019 Januari 2019

  • FAQ

    Je moet ons jouw stationsvergunning terugsturen om die te kunnen deactiveren en om jouw boot te schrappen in de internationale databanken.

    Stuur die ajb. terug naar:

    BIPT
    Dienst Maritiem
    Ellipsgebouw C
    Koning Albert II-laan 35 Bus 1
    1030 Brussel (België)

  • FAQ

    Vanaf 1 januari 2021 komt er een einde aan de huidige verhoudingen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk ongeacht of er een partnerschapsverdrag wordt afgesloten.

    Het Verenigd Koninkrijk (VK) wordt vanaf 1 januari 2021 voor douanedoeleinden behandeld als een land buiten de EU.

    Pakjes van en naar het VK zullen dezelfde procedure moeten volgen als die van derde landen (dit zijn landen buiten de EU), zoals Canada of de VS. Dit betekent dat deze pakjes vergezeld moeten worden van een douaneformulier. Dit formulier is nodig om de douaneformaliteiten te kunnen doorlopen.

    Voor verdere informatie raden wij u aan het “Brexit Call Center” van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen te contacteren. Deze dienst is beschikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 16.30 uur op het telefoonnummer 02 575 55 55.

  • FAQ

    Ja, dat is mogelijk. Je kunt gebruikmaken van een aanvraagformulier. Voor de luchtvaartvergunning moet worden betaald: € 19,05 te storten op rekeningnummer IBAN BE68 6791 7078 1634 (BIC : PCHQBEBB) van het BIPT met als referentie “Luchtvaartvergunning”.

    Dienen ook nog te worden toegevoegd:

    • een kopie van het bewijs van de betaling van € 19,05;
    • in geval van een aanvraag voor een vennootschap of een vereniging, een afschrift van de statuten.

    Let wel: je mag die vergunning niet op de grond gebruiken. Je moet altijd de roepnaam gebruiken van het luchtvaartuig waarin de draagbare radio zich bevindt. Jouw radio moet het acroniem CE dragen en vergezeld zijn van het EU-conformiteitsattest. De radio moet ook op 8.33 kHz werken.

  • FAQ

    Wat is Easy Switch?

    Het neemt de meeste administratieve stappen bij een overstap uit uw handen.

    Uw nieuwe operator regelt met name de opzeg van het oude contract, zodra zijn diensten bij u geïnstalleerd zijn. 

    Kijk hier hoe het werkt of lees onze uitleg hieronder.

     

    Wat doet Easy Switch? 

    • Easy Switch maakt het gemakkelijker om van vaste operator te veranderen. De procedure is standaard van toepassing maar u kunt uitdrukkelijk vragen om er geen gebruik van te maken. In dit laatste geval moet u zelf de opzeg doen van het contract bij uw ouder operator. 
    • Als u de Easy Switch procedure gebruikt, geeft u uw nieuwe operator toestemming om in uw plaats de verandering van operator te regelen en dus ook het oude contract op te zeggen.
    • U moet enkel duidelijk maken of u uw nummer wenst over te dragen (ook uw mobiel nummer indien dat wordt aangeboden bij de vaste diensten) of wenst te schrappen. Als u niks aangeeft, zal het nummer bij uw oude operator blijven (maar uw contract en/of prijs kunnen veranderen).
      Bij sommige operatoren is het niet mogelijk om een nummer te behouden zonder internettoegang te houden. Dus als u niks zegt over wat er met uw nummers moet gebeuren, riskeert u het nummer te verliezen.
      Vraag dit dus na!

     

    Waarom Easy Switch gebruiken?

    • Easy Switch beperkt de duur van de dienstonderbreking: de nieuwe operator neemt contact met de operator bij wie u weggaat zodra hij klaar is om u de gevraagde diensten te verstrekken. Hij regelt de stopzetting van de diensten en de opzegging van het contract bij de operator die u verlaat. 
    • Easy Switch beperkt de risico’s van dubbele facturering. De operator bij wie u weggaat moet uiterlijk op het einde van de dag die volgt op de dag dat hij werd ingelicht over uw overstap, stoppen met zijn diensten aan u te factureren.

     

    Waar moet ik op letten vooraleer ik beslis?

    • Kijk na of u er nog een contract met een vaste looptijd loopt bij uw oude operator. Als dat contract minder dan 6 maanden oud is, kan uw oude operator u verplichten om opzegvergoedingen te betalen.Deze zijn geplafonneerd tot maximum de abonnementsgelden die u zou moeten betalen tot aan de 6de maand van het contract. 
    • Kijk ook na of de operator u een toestel in koppelverkoop verkocht. Als dat zo is, dan kan hij u een restwaarde van dat toestel aanrekenen. Die restwaarde moet vermeld zijn in een terugbetalingstabel in de bijlage bij het contract. Elke maand moet eenzelfde bedrag afgaan van de restwaarde van het toestel. Na 24 maanden mag een operator u nooit een vergoeding voor het toestel aanrekenen.

     

    Wat moet ik aan mijn nieuwe operator laten weten? 

    • Uw klantennummer bij uw vroegere operator;
    • De “Easy Switch ID” bij uw vroegere operator :
      Deze code (een reeks van cijfers en/of letters) vindt u:
      - online op uw klantenpagina;
      - op uw factuur en
      - op de brief of in de mail ter verwelkoming bij een nieuwe operator vanaf 1 juli 2017.
    • Of u gedurende 18 maanden uw mailadres wil behouden dat de naam bevat van de aanbieder die u verlaat.
      Bij sommige operatoren houdt u het mailadres automatisch, zonder dat u daarom vraagt. Zoek dit uit bij uw operator.
    • Het of de vaste of mobiele nummer(s) die u wilt overdragen of annuleren bij uw oude operator
    • Eventueel de datum tot wanneer u de diensten actief wil houden bij de operator bij wie u weggaat, terwijl de diensten bij uw nieuwe operator al geactiveerd zijn.
      Dit is bijvoorbeeld handig als u verhuist én van operator verandert.
      U hebt steeds het recht om de datum van opzegging te kiezen en, als u wil, de diensten gedurende een tijd bij beide operatoren geactiveerd te houden. In dat laatste geval zal de operator bij wie u weggaat u blijven factureren voor de diensten tot op de vastgelegde datum.

     

    Welke rechten heb ik nog bij het veranderen van vaste operator? 

    Afspraak binnen een tijdsblok van een halve dag

    Als een bezoek van de technicus nodig is, hebt u recht om een afspraak te maken binnen tijdspannes van maximaal een halve dag. Zo moet u geen hele dag verlof nemen.

    Vergoeding voor een gemiste afspraak

    Als de technicus niet is komen opdagen op het afgesproken tijdstip, heeft u als consument recht op een vergoeding van € 10 per gemiste afspraak. Eis deze vergoeding uw nieuwe operator. Ook al weet u of vermoed u dat de fout bij een andere leverancier ligt.

     

    Wat moet ik nog doen als ik een Easy Switch heb gevraagd? 

    • Als u een modem of een decoder had bij uw vorige operator, moet u deze waarschijnlijk teruggeven.
    • De nieuwe operator of zijn technicus kan deze niet in uw plaats aan de oude operator bezorgen.

     

    Wanneer kan ik Easy Switch niet gebruiken? 

    • Als u een tariefplan voor professionelen heeft
    • Als u enkel voor televisie van operator wenst te veranderen maar niet voor internet of omgekeerd (gedeeltelijke migratie).
      U moet dan zelf de diensten opzeggen bij de operator die u verlaat.
    • Als u verhuist en bij dezelfde operator blijft, is de “easy switch”-procedure ook niet van toepassing. 

     

    Wanneer is Easy Switch maar gedeeltelijk van toepassing? 

    • Als u diensten heeft bij verschillende operatoren.
      De “Easy Switch”-procedure kan maar aangevraagd worden voor de overstap van één van de operatoren bij wie u weggaat naar de operator naar wie u gaat. De andere diensten moet u zelf opzeggen.

  • FAQ

    Je kunt het formulier gebruiken. Per aanvraag van een vergunning voor een station (dit omvat een vast, mobiel en draagbaar station) bedragen de dossierrechten € 51,24, behalve voor een onbemand station, waarvoor die € 102,49 bedragen. Er is ook een jaarlijks recht van € 51,24 verschuldigd voor elk type van station. Het is mogelijk om tegen hetzelfde tarief een extra stationsvergunning aan te vragen.

    Met uitzondering van het systeem van automatische uitzending via pakketten (“APRS”), mag de aanvraag geen betrekking hebben op een onbemand radioamateurstation dat bestaat uit een vast station dat continu een ontvangen signaal weer uitzendt of een signaal uitzendt zonder de fysieke aanwezigheid van een gebruiker.

  • FAQ

    Je kunt gebruikmaken van een formulier. Het bedieningscertificaat is 5 jaar geldig en er moet voor worden betaald: in 2021 bedraagt de prijs ervan € 25,62.

    • Als je geslaagd bent voor een examen en jouw eerste bedieningscertificaat aanvraagt (of geslaagd bent voor een examen van een hoger niveau en overstapt naar een hogere klasse), dan zit het certificaat in de prijs voor het examen.
    • Ben je vroeger radioamateur geweest en je wil die activiteit opnieuw uitoefenen, verstrek ons dan jouw attest waaruit blijkt dat je geslaagd bent. Er zal een certificaat worden bezorgd tegen het bovenstaande tarief.
    • Als je een certificaat hebt dat afgegeven is in een ander land van de CEPT en je momenteel in België verblijft, dan kan je op basis van dat certificaat een Belgisch bedieningscertificaat krijgen tegen het bovenstaande tarief.
    • Als je een certificaat hebt van een land van buiten de CEPT en momenteel in België verblijft, moet je aan het BIPT, behalve het afschrift van het attest waaruit blijkt dat je geslaagd bent, de uitvoerige leerstof verstrekken van het examen dat in het buitenland is afgelegd. Deze leerstof moet in het Frans, Nederlands of Engels worden verstrekt via ofwel een officiële vertaling (beëdigd vertaler) of een officiële website. Het BIPT bepaalt, op basis van deze informatie, het niveau van de vergunning.

  • FAQ

    De radioamateur kan zijn roepnaam kiezen volgens de volgende regels:

    • De roepnaam moet vrij zijn.
    • Voor een bedieningscertificaat van klasse A kan je een prefix kiezen dat begint met ON1, ON4, ON5, ON6, ON7, ON8 en ON9.
      Voor een bedieningscertificaat van klasse B zal de prefix ON2 zijn.
      Voor een bedieningscertificaat van klasse C zal de prefix ON3 zijn.
    • Bij de keuze van de roepnaam gaat het dus enkel om de 2 of 3 laatste letters.
    • Een radioamateur kan zoveel roepnamen kiezen als hij wil, maar binnen zijn klasse.
      Voor elke bijkomende roepnaam moeten dossierrechten worden betaald (€ 51,24), alsook een jaarlijks recht (€ 51,24).
    • Een roepnaam kan niet op voorhand worden gereserveerd en de toewijzing geschiedt in de volgorde van de aanvragen.
    • Als een radioamateur zijn activiteiten stopzet, mag zijn (enkel primaire) roepnaam 5 jaar lang niet opnieuw aan een derde worden toegewezen.

  • FAQ

    Als je een certificaat van klasse A hebt, kan je behalve jouw voornaamste roepnaam (één) korte roepnaam krijgen via het formulier.

    De bijkomende reeksen van roepnamen OO tot OT, in het formaat OOxA, waarbij x=0 tot 9 en A= A tot Z kunnen worden aangevraagd.

    Voor elke bijkomende roepnaam moeten dossierrechten worden betaald (€ 51,24), alsook een jaarlijks recht (€ 51,24).

Newsletter

Als u e-mailwaarschuwingen wenst te krijgen, geef dan uw e-mailadres en uw interesse(s) op.

Het BIPT verwerkt deze twee of drie persoonlijke gegevens (e-mailadres (eventueel uw naam en voornaam) en interesses) om u deze berichten te bezorgen; indien u zich op een dag uitschrijft, zullen uw gegevens niet langer verwerkt worden en zullen ze worden gewist. Meer weten over de cookies of over de bescherming van uw persoonsgegevens.

U zult uw inschrijving moeten bevestigen. U zult te allen tijde zich kunnen uitschrijven of uw profiel kunnen aanpassen via de link om uit te schrijven of door ons te contacteren via het adres webmaster@bipt.be.

Geef dan uw e-mailadres en uw interesse(s) op:

Naar boven