• FAQ

    Een zending vanuit een land dat buiten de Europese Unie ligt, kan onderworpen zijn aan een controle en aan verschillende rechten en heffingen: de btw, de invoerrechten (ook “douanerechten genoemd) en accijnsrechten (enkel op bepaalde producten zoals alcohol, tabak, enz.). 

    De “douaneformaliteiten” zijn administratieve formaliteiten in verband met de inning van de verschillende rechten en heffingen. 

    Sommige internethandelaars geven, reeds bij de bestelling, een voorafgaande schatting van de douanekosten en -formaliteiten. 

    Sommige postoperatoren zullen een compensatie vragen voor het vervullen van die douaneformaliteiten, te betalen naast de rechten en heffingen; andere hebben die kosten al verwerkt in de vaste kosten van hun product/dienst.

  • FAQ

    Ja, als er tenminste ook sprake is van een onderbreking van minstens 8u.

  • FAQ

    De operatoren zijn – wanneer het een financiële vergoeding betreft - vrij in de bepaling van de manier waarop de vergoeding wordt toegekend (dit kan bijvoorbeeld een kredietnota zijn of in de vorm van een vermindering van het bedrag van de vergoeding op de factuur).

    Zij dienen deze manier aan de eindgebruikers transparant te communiceren.

    Wanneer operatoren een voordeel in natura (zoals bv. een gratis film) wensen toe te kennen moeten de zij getroffen abonnees (of gebruikers van prepaidkaarten) hierover duidelijk informeren en hen de keuzemogelijkheid laten om hiervan af te zien en in de plaats hiervan voor een financiële compensatie te opteren.

  • FAQ

    Neen.

    Behalve in geval van voorafbetaalde kaarten moeten eindgebruikers de compensatie niet aanvragen. De operatoren moeten dus zelf de nodige maatregelen treffen.

    Opdat operatoren op de hoogte zouden zijn van de onderbreking hebben eindgebruikers er wel belang bij om onderbrekingen direct te melden aan hun operator.

    Dit is vooral voor mobiele diensten het geval, waar enkel de klanten gecompenseerd die de onderbreking hebben gemeld.

  • FAQ

    Ja, zolang de mobiele dienst minstens 8u contenu onderbroken was op het gekende facturatieadres.

    Wanneer een mobiele antenne uitvalt wil dit niet automatisch zeggen dat er gedurende minstens 8u geen dekking is geweest. Het is namelijk zo dat een groot deel van het grondgebied gedekt wordt door meer dan één antenne.

    In geval van prepaidkaarten moet de eindgebruiker de compensatie wel zelf aanvragen.

  • FAQ

    Er is geen recht op de wettelijke compensatie in geval van overmacht of wanneer de eindgebruiker zelf schuld heeft aan de onderbreking. 

  • Het BIPT stelt een bijzonder dynamische en reactieve mobiele markt vast

    Publicaties › Persbericht -
    Uit de nieuwe prijzenstudie van het BIPT over de mobiele telecommunicatiediensten in België blijkt dat door te vergelijken via www.bestetarief.be er jaarlijks tot € 312 bespaard kan worden.
  • Slimme telecomgebruikers kunnen heel wat besparen op jaarbasis

    Publicaties › Persbericht -
    Consumenten die op zoek zijn naar een aantrekkelijk geprijsde kwalitatieve oplossing hebben baat bij het vergelijken van aanbiedingen en zouden kunnen overwegen om voor verschillende operatoren te kiezen voor de vaste en mobiele behoeften (“gemengde oplossing”).
  • De prijs van de non-prior postzegel stijgt op 1 januari 2025 naar 1,53 euro, de priorzegel naar 2,37 euro

    Publicaties › Persbericht -
    Voor 2025 vraagt bpost een maximale prijsverhoging van 6,06%, voor producten aangeboden aan particulieren en kleine professionelen.
  • FAQ

    De examenzaal is alleen toegankelijk op vertoon van je identiteitskaart.

    • Het VHF-examen bestaat uit 20 meerkeuzevragen betreffende de materie van de handleiding ter voorbereiding op het examen om het beperkt certificaat van radiotelefonist te behalen. Om te slagen moet men 60% van de punten behalen. Er wordt geen vrijstelling van examenstof verleend.
      Een gedrukte versie van de VHF-handleiding is verkrijgbaar via storting van € 5 op rekening IBAN BE68 6791 7078 16 34 (BIC : PCHQBEBB) met de vermelding “VHF-handleiding” en na het mailen van de kopie van het bewijs van je betaling naar maritiem@bipt.be.
    • Het SRC-examen bestaat uit 33 meerkeuzevragen (23 SRC en 10 VHF) betreffende de stof die opgenomen is in het examenprogramma. Om te slagen moet men voor elke materie 60% van de punten behalen. Er wordt geen vrijstelling van examenstof verleend.

Naar boven