• FAQ

    De operatoren zijn – wanneer het een financiële vergoeding betreft - vrij in de bepaling van de manier waarop de vergoeding wordt toegekend (dit kan bijvoorbeeld een kredietnota zijn of in de vorm van een vermindering van het bedrag van de vergoeding op de factuur).

    Zij dienen deze manier aan de eindgebruikers transparant te communiceren.

    Wanneer operatoren een voordeel in natura (zoals bv. een gratis film) wensen toe te kennen moeten de zij getroffen abonnees (of gebruikers van prepaidkaarten) hierover duidelijk informeren en hen de keuzemogelijkheid laten om hiervan af te zien en in de plaats hiervan voor een financiële compensatie te opteren.

  • FAQ

    Neen.

    Behalve in geval van voorafbetaalde kaarten moeten eindgebruikers de compensatie niet aanvragen. De operatoren moeten dus zelf de nodige maatregelen treffen.

    Opdat operatoren op de hoogte zouden zijn van de onderbreking hebben eindgebruikers er wel belang bij om onderbrekingen direct te melden aan hun operator.

    Dit is vooral voor mobiele diensten het geval, waar enkel de klanten gecompenseerd die de onderbreking hebben gemeld.

  • FAQ

    Ja, zolang de mobiele dienst minstens 8u contenu onderbroken was op het gekende facturatieadres.

    Wanneer een mobiele antenne uitvalt wil dit niet automatisch zeggen dat er gedurende minstens 8u geen dekking is geweest. Het is namelijk zo dat een groot deel van het grondgebied gedekt wordt door meer dan één antenne.

    In geval van prepaidkaarten moet de eindgebruiker de compensatie wel zelf aanvragen.

  • FAQ

    Er is geen recht op de wettelijke compensatie in geval van overmacht of wanneer de eindgebruiker zelf schuld heeft aan de onderbreking. 

  • Het BIPT stelt een bijzonder dynamische en reactieve mobiele markt vast

    Publicaties › Persbericht -
    Uit de nieuwe prijzenstudie van het BIPT over de mobiele telecommunicatiediensten in België blijkt dat door te vergelijken via www.bestetarief.be er jaarlijks tot € 312 bespaard kan worden.
  • Slimme telecomgebruikers kunnen heel wat besparen op jaarbasis

    Publicaties › Persbericht -
    Consumenten die op zoek zijn naar een aantrekkelijk geprijsde kwalitatieve oplossing hebben baat bij het vergelijken van aanbiedingen en zouden kunnen overwegen om voor verschillende operatoren te kiezen voor de vaste en mobiele behoeften (“gemengde oplossing”).
  • De prijs van de non-prior postzegel stijgt op 1 januari 2025 naar 1,53 euro, de priorzegel naar 2,37 euro

    Publicaties › Persbericht -
    Voor 2025 vraagt bpost een maximale prijsverhoging van 6,06%, voor producten aangeboden aan particulieren en kleine professionelen.
  • FAQ

    De examenzaal is alleen toegankelijk op vertoon van je identiteitskaart.

    • Het VHF-examen bestaat uit 20 meerkeuzevragen betreffende de materie van de handleiding ter voorbereiding op het examen om het beperkt certificaat van radiotelefonist te behalen. Om te slagen moet men 60% van de punten behalen. Er wordt geen vrijstelling van examenstof verleend.
      Een gedrukte versie van de VHF-handleiding is verkrijgbaar via storting van € 5 op rekening IBAN BE68 6791 7078 16 34 (BIC : PCHQBEBB) met de vermelding “VHF-handleiding” en na het mailen van de kopie van het bewijs van je betaling naar maritiem@bipt.be.
    • Het SRC-examen bestaat uit 33 meerkeuzevragen (23 SRC en 10 VHF) betreffende de stof die opgenomen is in het examenprogramma. Om te slagen moet men voor elke materie 60% van de punten behalen. Er wordt geen vrijstelling van examenstof verleend.

  • FAQ

    Hoe te werk gaan om de werkelijke snelheid nauwkeurig te meten?

    Er bestaan speedtests (van derde partijen of van operatoren) om de werkelijke snelheidsprestaties van ISPs te meten. Voorbeelden zijn: 

    Op het internet zal u er nog andere vinden. 

    Wanneer u er één geselecteerd heeft, heeft u er belang bij een zo nauwkeurig mogelijk bewijs van de gebrekkige snelheid te verzamelen. 

    Volgende omstandigheden hebben een positieve invloed op de nauwkeurigheid van de metingen:  

    1. gebruik altijd dezelfde speedtest (dit vermijdt afwijkingen ten gevolge van andere speedtests);
    2. zorg voor een vaste verbinding van het meettoestel (laptop) met de modem (dit vermijdt een te lage snelheid door gebruik van WiFi dat beperkt is door muren of andere elektrische apparatuur);
    3. zie erop toe dat andere personen in het huishouden op het moment van de meting geen gebruik maken van het internet (ook zij gebruiken capaciteit die dan niet door de meting kan gebruikt worden en dus het resultaat van de meting verlaagt);
    4. sluit alle andere programma’s (browser, gaming, muziek) op het meettoestel (laptop) af (ook die programma’s gebruiken capaciteit waardoor het resultaat van de meting te laag is);
    5. meet meermaals en gedurende meerdere dagen uw snelheid tussen 19u en 21u. (om aan te tonen dat er voortdurend of regelmatig een te lage snelheid is);
    6. neem screenshots van alle metingen en sla deze op, samen met de dag en tijdstip van elke meting.

    Het BIPT benadrukt dat zelfs met inachtname van al deze tips er nog altijd de beperkingen van het meettoestel zelf zijn. Om bv een snelheid van 1Gbps te meten, moet de laptop beschikken over een netwerkkaart die in staat is om een snelheid van 1Gbps te halen. Bij modernere en/of duurdere laptops is dat vaak al mogelijk, maar bij oudere en/of goedkopere modellen kan dit wel eens ontbreken.

  • Postale markt opnieuw in volle groei anno 2023

    Publicaties › Persbericht -
    Postale markt opnieuw in volle groei anno 2023
Naar boven