Neen.
Behalve in geval van voorafbetaalde kaarten moeten eindgebruikers de compensatie niet aanvragen. De operatoren moeten dus zelf de nodige maatregelen treffen.
Opdat operatoren op de hoogte zouden zijn van de onderbreking hebben eindgebruikers er wel belang bij om onderbrekingen direct te melden aan hun operator.
Dit is vooral voor mobiele diensten het geval, waar enkel de klanten gecompenseerd die de onderbreking hebben gemeld.
Ja, zolang de mobiele dienst minstens 8u contenu onderbroken was op het gekende facturatieadres.
Wanneer een mobiele antenne uitvalt wil dit niet automatisch zeggen dat er gedurende minstens 8u geen dekking is geweest. Het is namelijk zo dat een groot deel van het grondgebied gedekt wordt door meer dan één antenne.
In geval van prepaidkaarten moet de eindgebruiker de compensatie wel zelf aanvragen.
Er is geen recht op de wettelijke compensatie in geval van overmacht of wanneer de eindgebruiker zelf schuld heeft aan de onderbreking.
De examenzaal is alleen toegankelijk op vertoon van je identiteitskaart.
Er bestaan speedtests (van derde partijen of van operatoren) om de werkelijke snelheidsprestaties van ISPs te meten. Voorbeelden zijn:
Op het internet zal u er nog andere vinden.
Wanneer u er één geselecteerd heeft, heeft u er belang bij een zo nauwkeurig mogelijk bewijs van de gebrekkige snelheid te verzamelen.
Volgende omstandigheden hebben een positieve invloed op de nauwkeurigheid van de metingen:
Het BIPT benadrukt dat zelfs met inachtname van al deze tips er nog altijd de beperkingen van het meettoestel zelf zijn. Om bv een snelheid van 1Gbps te meten, moet de laptop beschikken over een netwerkkaart die in staat is om een snelheid van 1Gbps te halen. Bij modernere en/of duurdere laptops is dat vaak al mogelijk, maar bij oudere en/of goedkopere modellen kan dit wel eens ontbreken.
De erkende opleidingscentra zijn: