• Resultaten van de vergelijking van de tarieven voor mobiele diensten in België [tarieven gehanteerd in Q2 2025]

    Publicaties › Mededeling -
    Om de consument een duidelijker inzicht te geven in een dynamische markt waar de aanbiedingen snel veranderen, voert het BIPT elk jaar een nationale prijsvergelijking uit.
  • Jaarverslag 2024

    Publicaties › Jaarverslag -
    In het jaarverslag 2024 maakt het BIPT de balans op van het afgelopen jaar.
  • Besluit van de Raad van het BIPT van 20 mei 2025 betreffende de erkenning van de BV "Vaarschool" als maritieme opleidingsinstelling voor bedieningscertificaten van de 4de categorie « SRC »

    Publicaties › Besluit -
    "Vaarschool BV" wordt erkend als opleidingscentrum voor SRC-bedieningscertificaten.
  • Jaarverslag DSA 2024

    Publicaties › Jaarverslag -
    Het BIPT, als digitaledienstencoördinator in België, publiceert het eerste jaarlijkse activiteitenverslag over de toepassing in België van de Digital Services Act (DSA), die op 17 februari 2024 in werking is getreden.
  • Mededeling van 14 april 2025 betreffende de minimale technische specificaties voor indoor antennesystemen

    Publicaties › Mededeling -
    De dekkingsverplichtingen die opgelegd worden aan de mobiele operatoren betreffen enkel de dekking buitenshuis. Tot op heden werden nooit dekkingsverplichtingen binnenshuis opgelegd. Dit zal ook in de toekomst niet veranderen.
  • Advies van 17 maart 2025 over het wetsvoorstel nr. 458 tot wijziging van de wet van 13 juni 2005 teneinde de bescherming en de empowerment van consumenten in de telecommunicatiemarkt te versterken

    Publicaties › Advies -
    Advies over een wetsvoorstel teneinde de bescherming en de empowerment van consumenten in de telecommunicatiemarkt te versterken
  • FAQ

    Je moet ons jouw stationsvergunning terugsturen om die te kunnen deactiveren en om jouw boot te schrappen in de internationale databanken.

    Stuur die ajb. terug naar:

    BIPT
    Dienst Maritiem
    Koning Albert II-laan 32 bus 10
    1000 Brussel

  • FAQ

    Je kunt gebruikmaken van een aanvraagformulier. Voor het luchtvaartcertificaat moet worden betaald: € 7,76 te storten op rekeningnummer IBAN BE68 6791 7078 1634 (BIC : PCHQBEBB) van het BIPT.

    Vergeet niet je formulier te ondertekenen!

    Dienen ook nog te worden toegevoegd:

    • het origineel van het getuigschrift van slagen voor het examen afgeleverd door de FOD Mobiliteit en Vervoer of door het Competentiecentrum van de Luchtcomponent;
    • een kopie van het bewijs van de betaling van € 7,76 €;
    • een recente pasfoto;
    • een kopie van de identiteitskaart aan beide zijden.

    Let wel dat de ATCO-vergunning (Air Traffic Control) geen recht geeft op het bedieningscertificaat - het getuigschrift van slagen voor het examen van de FOD moet absoluut verstrekt worden. Ben je niet meer in het bezit van het getuigschrift van slagen, dan kan je aan de FOD een equivalent aanvragen. Een kopie van jouw PPL, ATPL, ... is niet geldig om het bedieningscertificaat te krijgen. Ook de ELP is niet voldoende.

  • FAQ

    Het zal nog enkele jaren duren vooraleer 5G tot zijn volle ontplooiing komt, zowel op netwerkniveau als op dienstenniveau. Enerzijds zijn de traditionele mobiele operatoren (Proximus, Orange Telenet) nog volop bezig met de verdere uitbouw van 5G en de evolutie naar 5G SA, terwijl de vierde operator DIGI een eigen radiotoegangsnetwerk aan het opstarten is.

    6G is de logische opvolgeer van 5G, maar wordt niet verwacht vóór 2030. In het algemeen kunnen we stellen dat 6G nog performanter zal zijn inzake snelheden, latentie, terminaldichtheden en beveiliging. Op het vlak van beschikbare frequentie wordt er op internationaal niveau gedacht aan frequenties in de band 470-692 MHz, het bovenste deel van de 6 GHz band, en frequenties boven 40 GHz.

    Momenteel wordt onderzocht welke maatregelen nodig zijn om directe 5G- communicatie tussen gewone eindapparaten en/of smartphones en satellietnetwerken mogelijk te maken.  Dit zal interessant zijn in zones waar geen aardse 5G-dekking aanwezig is.

  • FAQ

    Ja, een vergunning voor een privaat 5G-netwerk is mogelijk.

    Een privaat 5G-netwerk is een speciaal, lokaal netwerk dat draadloze connectiviteit biedt die is afgestemd op de behoeften van een specifieke organisatie of onderneming.  Het biedt de grootst mogelijke snelheid en betrouwbaarheid, samen met verhoogde beveiliging. Deze voordelen maken van private 5G een goede keuze voor ondernemingen die robuuste, veilige communicatie nodig hebben. Het is ideaal voor toepassingen die een hoge betrouwbaarheid en lage latentie vereisen, zoals industriële automatisering.

    De wetgever heeft een specifiek regelgevend kader voorzien voor private lokale 5G-netwerken. Deze netwerken dekken typisch een bedrijfsterrein. Het BIPT kan hiervoor spectrum in de band 3800-4200 MHz toewijzen. Dit spectrum is vooral bedoeld voor ondernemingen. Het is niet bedoeld om regionale dekkingen te realiseren die een volledige gemeente afdekken.

    De private 5G netwerken kunnen geconnecteerd worden met het publieke netwerk. Hiervoorkunnen nummers aangevraagd worden bij het BIPT.

Naar boven