Sinds 2021 kwam er een einde aan de verhoudingen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk.
Het Verenigd Koninkrijk (VK) wordt vanaf 1 januari 2021 voor douanedoeleinden behandeld als een land buiten de EU.
Dit betekent dat er inklaringskosten aangerekend zullen worden. Wie deze kosten zal betalen hangt af van de overeenkomst tussen de verzender en de ontvanger.
Voor meer informatie over de douane- en inklaringskosten: Sinds 1 juli 2021 gelden er nieuwe btw-regels voor onlineaankopen.
Voor verdere informatie raden wij u aan om de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen te contacteren.
Als je een brievenbus plaatst, houd dan rekening met de volgende vereisten:
Normen voor brievenbussen:
Voor de volledige regelgeving verwijzen wij u graag naar de officiële teksten, beschikbaar via de volgende link: Justel databank.
De operatoren hebben het recht om voor het gebruik van roamingdiensten in de Europese Unie (en geassocieerde landen: IJsland, Noorwegen en Liechtenstein) een beleid inzake redelijk gebruik te voeren.
Dat kan op twee manieren:
Bij overschrijding van het beleid inzake redelijk gebruik (in welke vorm dan ook) mogen de toeslagen die de operator toepast, niet hoger zijn dan de volgende bedragen:
Een zending vanuit een land dat buiten de Europese Unie ligt, kan onderworpen zijn aan een controle en aan verschillende rechten en heffingen: de btw, de invoerrechten (ook “douanerechten genoemd) en accijnsrechten (enkel op bepaalde producten zoals alcohol, tabak, enz.).
De “douaneformaliteiten” zijn administratieve formaliteiten in verband met de inning van de verschillende rechten en heffingen.
Sommige internethandelaars geven, reeds bij de bestelling, een voorafgaande schatting van de douanekosten en -formaliteiten.
Sommige postoperatoren zullen een compensatie vragen voor het vervullen van die douaneformaliteiten, te betalen naast de rechten en heffingen; andere hebben die kosten al verwerkt in de vaste kosten van hun product/dienst.
Als het gaat om aankopen die verricht zijn op een site die geregistreerd is in de Europese Economische Ruimte moet geleverd worden binnen de termijn die aangegeven is op de website voor onlineverkoop, tenzij de koper uitdrukkelijk een andere termijn heeft gevraagd en de verkoper dat aanvaard heeft. Indien evenwel op de website geen termijn is vermeld of indien tussen verkoper en koper niet rechtstreeks een termijn is afgesproken, moet binnen 30 dagen worden geleverd.
Het merendeel van de bezorgingsdiensten bieden de mogelijkheid om de verzending van het pakket te volgen.
Die dienst kan worden aangeboden door de postoperator die de levering zal uitvoeren of door de internethandelaar.
Het volgen kan via e-mail, sms, een webpagina of een mobiele applicatie van de postoperator en/of de internethandelaar.
Als je de persoon bent die de bestelling hebt geplaatst, neem dan zo snel mogelijk contact op met de verkoper. Die laatste is verantwoordelijk voor de levering van het pakket.
Worden jouw rechten niet gerespecteerd of er ontstaat een geschil met de verkoper, kan je dit
De afzender alsook de geadresseerde kunnen eveneens informatie vragen of een klacht indienen bij de aanbieder van postdiensten die het pakket heeft bezorgd of had moeten bezorgen.
Als je niet tevreden bent met het gevolg dat door de aanbieder van postdiensten is gegeven, kan je terecht bij de Ombudsdienst voor de Postsector.
Sommige internethandelaars bieden de mogelijkheid om het bezorgadres te wijzigen tijdens de behandeling van de zending. Het is mogelijk dat voor die optie moet worden betaald.
De aanbieder van postdiensten die belast is met de levering van je bestelling kan ook de mogelijkheid bieden om het bezorgadres te wijzigen wanneer je niet aanwezig bent. Meestal ontvang je die informatie in het kader van het volgen van de zending.
Deze regels hebben enkel betrekking op de verkopen van professionals aan particulieren (B2C).
Bijvoorbeeld een aankoop die online werd verricht door een Belgische consument op een Brits of Chinees platform:
Controleer goed bij wie u koopt en in het bijzonder of de btw en de invoerrechten inbegrepen zijn in de verkoopprijs om alle verrassingen te vermijden. Controleer uw bestelling en uw factuur!
Meer info op de website van de Federale Overheidsdienst Financiën : voor particulieren // video particulieren
Ja, als er tenminste ook sprake is van een onderbreking van minstens 8u.