• Impact van de lancering van de vierde operator op de positie van België in de internationale prijsvergelijking

    Publicaties › Persbericht -
    De introductie van de vierde operator op de Belgische telecommarkt zorgt voor een opvallende verschuiving in de internationale prijsvergelijking, zoals blijkt uit een simulatie gebaseerd op de meest recente internationale prijzenstudie van het BIPT.
  • BIPT publiceert zijn vergelijkende internationale prijzenstudie voor 2024

    Publicaties › Persbericht -
    Het BIPT publiceert zijn jaarlijkse studie waarin de prijzen van telecomdiensten in België worden vergeleken met die van de buurlanden.
  • Mededeling van 17 december 2024 betreffende de vergelijkende studie van de prijzen voor telecommunicatiediensten in België en in de buurlanden [Tarieven van oktober 2024]

    Publicaties › Mededeling -
    Het doel van deze studie is na te gaan hoe het prijsniveau van telecomproducten voor residentiële gebruikers op de Belgische markt zich verhoudt tot de prijzen van gelijkaardige producten in de ons omringende landen.
  • FAQ

    Sinds de brexit van kracht is geworden op 1 januari 2021, zijn de Europese roamingregels niet langer van toepassing in het Verenigd Koninkrijk.

    Dat betekent dat wanneer u belt, een sms verstuurt of surft vanuit het Verenigd Koninkrijk (naar een land van de EU), de prijzen voor het verbruik hoger kunnen zijn dan in een EU-land aangezien de operatoren bijkomende roamingkosten kunnen factureren.

    Toch passen bepaalde operatoren momenteel nog steeds vrijwillig het Roam like at home-stelsel toe.

    We raden u aan om inlichtingen in te winnen bij uw operator om te achterhalen of deze nog steeds het Roam like at home-stelsel toepast in dat land.

  • Raadpleging betreffende het ontwerp van werkplan 2025

    Publicaties › Raadpleging -
    Raadpleging betreffende het ontwerp van werkplan 2025
  • Het BIPT publiceert een update van de resultaten van zijn mobiele studie volgend op de marktontwikkelingen

    Publicaties › Persbericht -
    Naar aanleiding van de lancering van de aanbiedingen van de vierde operator, heeft het BIPT de resultaten van zijn recente publicatie geüpdatet om de consumenten in alle transparantie in te lichten.
  • FAQ

    Als je een brievenbus plaatst, houd dan rekening met de volgende vereisten:

    • De brievenbus moet binnen handbereik (vrij, gemakkelijk en zonder gevaar) aan de grens van de openbare weg geplaatst worden.
    • Het huisnummer moet zichtbaar en leesbaar zijn vanop de plaats van de brievenbus. Heb je ook een busnummer, vermeld dit dan ook duidelijk zichtbaar en leesbaar op of nabij de betrokken brievenbus.

    Normen voor brievenbussen:

    • De opening van de brievenbus moet minimaal 23 cm breed en 3 cm hoog zijn.
    • De onderste rand van de opening moet zich bevinden op een hoogte van minimaal 70 cm, en de bovenste rand van de opening mag zich bevinden op maximaal 170 cm boven de plaats waarop men normaal toegang heeft tot de brievenbus.
    • De brievenbus moet voldoende groot zijn om een ongevouwen zending in C4-formaat (229 mm bij 324 mm) met een dikte van 24 mm zonder beschadiging te ontvangen.

    Voor de volledige regelgeving verwijzen wij u graag naar de officiële teksten, beschikbaar via de volgende link: Justel databank.

  • FAQ

    Mijn operator voert een beleid inzake redelijk gebruik voor de roamingdiensten. Wat houdt dat in?

    De operatoren hebben het recht om voor het gebruik van roamingdiensten in de Europese Unie (en geassocieerde landen: IJsland, Noorwegen en Liechtenstein) een beleid inzake redelijk gebruik te voeren. 

    Dat kan op twee manieren: 

    • De operator kan over een periode van 4 maanden jouw aanwezigheid en jouw verbruik in het buitenland in het oog houden:
      • Als jouw aanwezigheid en jouw roamingverbruik gedurende 4 maanden hoger is dan 50%, dan moet jouw operator je daarvan verwittigen en je vragen om van gedrag te veranderen;
      • Nadat je door jouw operator verwittigd bent heb je 2 weken tijd om van gedrag te veranderen;
      • Als jouw aanwezigheid en jouw verbruik na afloop van die 2 weken nog niet veranderd zijn, kan jouw operator een toeslag in rekening brengen voor de roamingdiensten.
    • De operator kan het roamingverbruik voor mobiel internet (jouw data) beperken. Als je roamt en de limiet voor mobiel internet die door jouw operator is vastgesteld, overschrijdt, kan hij in dat geval een toeslag in rekening brengen voor mobiel internetten via roaming. 

    Bij overschrijding van het beleid inzake redelijk gebruik (in welke vorm dan ook) mogen de toeslagen die de operator toepast, niet hoger zijn dan de volgende bedragen:

    Wat doe je? Hoeveel betaal je?
    (btw inbegrepen)
    Je belt maximaal 3,8 eurocent per belminuut naast het thuistarief
    (1,9 eurocent vanaf 2025)
    Je ontvangt een oproep maximaal 0,2 eurocent per minuut van ontvangen oproep
    Je verstuurt een sms maximaal 1,2 eurocent per sms naast het thuistarief
    (0,3 eurocent vanaf 2025)
    Je ontvangt een sms geen toeslag mogelijk
    Je surft op het internet maximaal 0,34 eurocent per megabyte naast het thuistarief
    (0,2 eurocent vanaf 2025)

  • FAQ

    Sinds 2021 kwam er een einde aan de verhoudingen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk.

    Het Verenigd Koninkrijk (VK) wordt vanaf 1 januari 2021 voor douanedoeleinden behandeld als een land buiten de EU.

    Dit betekent dat er inklaringskosten aangerekend zullen worden. Wie deze kosten zal betalen hangt af van de overeenkomst tussen de verzender en de ontvanger.

    Voor meer informatie over de douane- en inklaringskosten: Sinds 1 juli 2021 gelden er nieuwe btw-regels voor onlineaankopen.

    Voor verdere informatie raden wij u aan om de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen te contacteren. 

  • FAQ

    Met het herroepingsrecht heeft een consument die online iets bestelt binnen Europa in principe het recht om zich te bedenken. Binnen 14 dagen na de ontvangst mag u uw bestelling retourneren, zonder daarvoor een reden te moeten opgeven. Het kan dus bijvoorbeeld wanneer het artikel niet naar wens is.

    De verkoper moet u vooraf informeren over het beleid over het herroepingsrecht en dus weergeven hoe en binnen welke termijn u een artikel moet retourneren. Communiceert een verkoper de voorwaarden opgenomen in art. VI.45 e.v. WER niet informeert, dan hebt u tot 12 maanden extra de tijd om dat te doen.

    Er bestaan enkele uitzonderingen op het herroepingsrecht. Bepaalde goederen vallen er niet onder. Denk aan op maat gemaakte producten, kranten,  lingerie en bederfbare voedingswaren. Een volledige lijst van de uitzonderingen is terug te vinden in art. VI.53 e.v. WER.

Naar boven