• FAQ

    Het zal nog enkele jaren duren vooraleer 5G tot zijn volle ontplooiing komt, zowel op netwerkniveau als op dienstenniveau. Enerzijds zijn de traditionele mobiele operatoren (Proximus, Orange Telenet) nog volop bezig met de verdere uitbouw van 5G en de evolutie naar 5G SA, terwijl de vierde operator DIGI een eigen radiotoegangsnetwerk aan het opstarten is.

    6G is de logische opvolgeer van 5G, maar wordt niet verwacht vóór 2030. In het algemeen kunnen we stellen dat 6G nog performanter zal zijn inzake snelheden, latentie, terminaldichtheden en beveiliging. Op het vlak van beschikbare frequentie wordt er op internationaal niveau gedacht aan frequenties in de band 470-692 MHz, het bovenste deel van de 6 GHz band, en frequenties boven 40 GHz.

    Momenteel wordt onderzocht welke maatregelen nodig zijn om directe 5G- communicatie tussen gewone eindapparaten en/of smartphones en satellietnetwerken mogelijk te maken.  Dit zal interessant zijn in zones waar geen aardse 5G-dekking aanwezig is.

  • FAQ

    Ja, een vergunning voor een privaat 5G-netwerk is mogelijk.

    Een privaat 5G-netwerk is een speciaal, lokaal netwerk dat draadloze connectiviteit biedt die is afgestemd op de behoeften van een specifieke organisatie of onderneming.  Het biedt de grootst mogelijke snelheid en betrouwbaarheid, samen met verhoogde beveiliging. Deze voordelen maken van private 5G een goede keuze voor ondernemingen die robuuste, veilige communicatie nodig hebben. Het is ideaal voor toepassingen die een hoge betrouwbaarheid en lage latentie vereisen, zoals industriële automatisering.

    De wetgever heeft een specifiek regelgevend kader voorzien voor private lokale 5G-netwerken. Deze netwerken dekken typisch een bedrijfsterrein. Het BIPT kan hiervoor spectrum in de band 3800-4200 MHz toewijzen. Dit spectrum is vooral bedoeld voor ondernemingen. Het is niet bedoeld om regionale dekkingen te realiseren die een volledige gemeente afdekken.

    De private 5G netwerken kunnen geconnecteerd worden met het publieke netwerk. Hiervoorkunnen nummers aangevraagd worden bij het BIPT.

  • FAQ

    5G standalone (5G SA) en 5G non-standalone (5G NSA) zijn 2 types van netwerkinfrastructuur.

    Voor operatoren met een bestaand 4G LTE-netwerk is het eenvoudiger om te starten met 5G non-standalone (5G NSA). Hiervoor gebruiken deze operatoren nieuwe 5G-radioapparatuur die ze evenwel over de bestaande 4G LTE-infrastructuur leggen. Daardoor kunnen operatoren 5G-diensten sneller en goedkoper aanbieden, maar een 5G NSA-netwerk is evenwel onderhevig aan de beperkingen van 4G LTE. Gebruikers genieten een hogere datasnelheid, zij het dat 5G NSA geen toegang geeft tot bepaalde voordelen van 5G die de speciale 5G-kern nodig hebben die voorzien is in 5G standalone (5G SA).

    Bij 5G SA legt de operator een volledig nieuw 5G-netwerk aan dat geheel gescheiden is van zijn bestaande 4G-infrastructuur. 5G SA is een echt 5G-netwerk, met 5G-radio's en een 5G-kern, dat de beloofde voordelen van 5G volledig realiseert, In tegenstelling tot 5G NSA ondersteunt 5G SA:

    • hogere snelheden,
    • toepassingen die  een ultralage latentie vereisen (bijv. real time controle van robotapparatuur in een magazijn of fabriek), 
    • toepassingen met een zeer hoge dichtheid (tot 1 miljoen eindapparaten binnen één vierkante kilometer), 
    • een betere beveiliging, 
    • netwerkslicing, een implementatiemodus waarmee verschillende apparaten en klanten speciale netwerkpartities kunnen krijgen met gespecificeerde prestatiegaranties, zoals minimale en maximale doorvoersnelheden.

    Voor gewone consumententoepassingen is 5G SA minder noodzakelijk. Dikwijls zal de doorsnee gebruiker dan ook niet merken of het netwerk een 5G SA of een 5G NSA betreft.

  • FAQ

    5G kan al sinds eind 2020 gebruikt worden in België. In de loop van 2020 activeerden de Belgische operatoren reeds 5G op het spectrum waarvoor destijds voorlopige gebruiksrechten verleend werden, evenals op basis van hun toenmalige 3G-vergunning op de 2100 MHz-band.

    In 2022 werden de 5G-pionierbanden op 700 MHz en 3600 MHz geveild voor een periode van 20 jaar. Momenteel bieden Proximus, Orange en Telenet volop 5G-diensten aan op hun eigen netwerk. 
    DIGI startte met een aanbod van commerciële diensten in december 2024. In afwachting van de uitbouw van een eigen 5G-netwerk, biedt DIGI 4G aan via het Proximus-netwerk.

    De MVNO’s  (“mobile virtual network operators”, zij beschikken niet over een eigen draadloze netwerkinfrastructuur maar gebruiken het netwerk van een mobiele netwerkoperator om mobiele communicatiediensten aan te bieden) volgen uiteraard de evolutie naar 5G.

    De initiële ontplooiing van 5G gebeurt vooral op basis van NSA (Non Stand Alone), waardoor de voordelen van 5G niet volledig tot hun recht komen.

  • FAQ

    Alle grote fabrikanten brengen 5G compatibele telefoons op de markt.

    Om 5G te kunnen gebruiken moet de telefoon de hardware hebben om 5G te kunnen gebruiken.

    Een 5G smartphone heeft ook altijd de mogelijkheid om 4G te gebruiken.

    Voor 5G is geen speciale simkaart nodig, maar een abonnement met 5G is wel vereist.

    Alles wat je moet weten over 5G

  • FAQ

    Op vraag van het Brussels gewest onderzocht het BIPT reeds in september 2018 welke stralingsnormen nodig zouden zijn om mobiele 5G-netwerken uit te rollen. Het technisch rapport over de impact van de huidige Brusselse stralingsnormen op de uitrol van mobiele netwerken concludeerde dat rekening houdende met de verwachte toename van het dataverkeer en een gewenste uitrol van 5G de stralingsnormen dienden te worden aangepast.

    De stralingsnormen werden ondertussen herzien in functie van de ontwikkeling van 5G.

    • In Het Brussels hoofdstedelijk gewest legt de ordonnantie van 1 maart 2007 betreffende de bescherming van het leefmilieu tegen de eventuele schadelijke effecten en hinder van niet-ioniserende stralingen stelt een cumulatieve limiet vast van 0,5635 W/m² (hetzij ongeveer 14,5 V/m).
    • Het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (VLAREM II) stelt een cumulatieve limiet vast van 20,6 V/m bij een frequentie van 900 MHz.
    • In het Waals Gewest legt het decreet van 3 april 2009 betreffende de bescherming tegen de eventuele schadelijke effecten en hinder van de niet-ioniserende stralingen die door stationaire zendantennes gegenereerd worden een limiet per operator vast van 9,2 V/m en een cumulatieve limiet van 18,4 V/m voor een frequentie van 900 MHz op de verblijfplaatsen.

  • FAQ

    Alles wat je moet weten over 5G

    Met 5G wordt de capaciteit van mobiele netwerken verder verhoogd om zo te kunnen blijven voorzien in het nog steeds sterk groeiende mobiele dataverkeer.

    Daarnaast biedt 5G ondersteuning voor het Internet-of-Things en voor nieuwe toepassingen in bijvoorbeeld de auto-industrie, gezondheidszorg, media en entertainment.

    5G richt zich op een verdere verbetering van de mogelijkheden van mobiele netwerken. Hierbij zijn drie speerpunten te onderscheiden:

    • een verhoging van de datasnelheid per gebruiker en verhoging van de capaciteit van mobiele netwerken om in de toekomstige groei van het dataverkeer te kunnen voorzien. Dit zal aanleiding geven tot een betere gebruikerservaring en maakt toepassingen mogelijk die meer snelheid vereisen, zoals Ultra-High Definition Video, Augmented Reality en Virtual Reality…;
    • een verbetering van de betrouwbaarheid en tijdsvertraging. Hierdoor kunnen innovatieve diensten ontwikkeld worden waarvoor de reactiesnelheid zeer belangrijk is, zoals autonoom rijden;
    • een verhoging van het aantal apparaten dat in een gegeven gebied verbonden kan worden. Dit stimuleert de groei van het Internet of Things wat een efficiënter beheer en opvolging in diverse sectoren maar ook in je thuissituatie mogelijk maakt (Smart Homes, Smart Ports, Smart Agriculture...).

  • Advies van 8 maart 2024 met betrekking tot de capaciteit van het BIPT om de opdracht van bevoegde autoriteit uit te oefenen in het kader van het wetsontwerp tot uitvoering van Verordening (EU) 2022/2065 betreffende een eengemaakte markt voor digitale diensten

    Publicaties › Advies -
    Dit advies wordt verstrekt naar aanleiding van het verzoek van de Kamer van volksvertegenwoordigers aangaande de wijze waarop het BIPT de nieuwe taken ziet die eraan zouden worden toevertrouwd, en op de capaciteit en middelen waarover het beschikt om deze naar behoren uit te voeren.
  • Impact van de lancering van de vierde operator op de positie van België in de internationale prijsvergelijking

    Publicaties › Persbericht -
    De introductie van de vierde operator op de Belgische telecommarkt zorgt voor een opvallende verschuiving in de internationale prijsvergelijking, zoals blijkt uit een simulatie gebaseerd op de meest recente internationale prijzenstudie van het BIPT.
  • BIPT publiceert zijn vergelijkende internationale prijzenstudie voor 2024

    Publicaties › Persbericht -
    Het BIPT publiceert zijn jaarlijkse studie waarin de prijzen van telecomdiensten in België worden vergeleken met die van de buurlanden.
Naar boven