De operatoren zijn – wanneer het een financiële vergoeding betreft - vrij in de bepaling van de manier waarop de vergoeding wordt toegekend (dit kan bijvoorbeeld een kredietnota zijn of in de vorm van een vermindering van het bedrag van de vergoeding op de factuur).
Zij dienen deze manier aan de eindgebruikers transparant te communiceren.
Wanneer operatoren een voordeel in natura (zoals bv. een gratis film) wensen toe te kennen moeten de zij getroffen abonnees (of gebruikers van prepaidkaarten) hierover duidelijk informeren en hen de keuzemogelijkheid laten om hiervan af te zien en in de plaats hiervan voor een financiële compensatie te opteren.
Neen.
Behalve in geval van voorafbetaalde kaarten moeten eindgebruikers de compensatie niet aanvragen. De operatoren moeten dus zelf de nodige maatregelen treffen.
Opdat operatoren op de hoogte zouden zijn van de onderbreking hebben eindgebruikers er wel belang bij om onderbrekingen direct te melden aan hun operator.
Dit is vooral voor mobiele diensten het geval, waar enkel de klanten gecompenseerd die de onderbreking hebben gemeld.
Ja, zolang de mobiele dienst minstens 8u contenu onderbroken was op het gekende facturatieadres.
Wanneer een mobiele antenne uitvalt wil dit niet automatisch zeggen dat er gedurende minstens 8u geen dekking is geweest. Het is namelijk zo dat een groot deel van het grondgebied gedekt wordt door meer dan één antenne.
In geval van prepaidkaarten moet de eindgebruiker de compensatie wel zelf aanvragen.
Er is geen recht op de wettelijke compensatie in geval van overmacht of wanneer de eindgebruiker zelf schuld heeft aan de onderbreking.
De examenzaal is alleen toegankelijk op vertoon van je identiteitskaart.