Deze regels hebben enkel betrekking op de verkopen van professionals aan particulieren (B2C).
Bijvoorbeeld een aankoop die online werd verricht door een Belgische consument op een Brits of Chinees platform:
Controleer goed bij wie u koopt en in het bijzonder of de btw en de invoerrechten inbegrepen zijn in de verkoopprijs om alle verrassingen te vermijden. Controleer uw bestelling en uw factuur!
Meer info op de website van de Federale Overheidsdienst Financiën : voor particulieren // video particulieren
Een zending vanuit een land dat buiten de Europese Unie ligt, kan onderworpen zijn aan een controle en aan verschillende rechten en heffingen: de btw, de invoerrechten (ook “douanerechten genoemd) en accijnsrechten (enkel op bepaalde producten zoals alcohol, tabak, enz.).
De “douaneformaliteiten” zijn administratieve formaliteiten in verband met de inning van de verschillende rechten en heffingen.
Sommige internethandelaars geven, reeds bij de bestelling, een voorafgaande schatting van de douanekosten en -formaliteiten.
Sommige postoperatoren zullen een compensatie vragen voor het vervullen van die douaneformaliteiten, te betalen naast de rechten en heffingen; andere hebben die kosten al verwerkt in de vaste kosten van hun product/dienst.
Ja, als er tenminste ook sprake is van een onderbreking van minstens 8u.
De operatoren zijn – wanneer het een financiële vergoeding betreft - vrij in de bepaling van de manier waarop de vergoeding wordt toegekend (dit kan bijvoorbeeld een kredietnota zijn of in de vorm van een vermindering van het bedrag van de vergoeding op de factuur).
Zij dienen deze manier aan de eindgebruikers transparant te communiceren.
Wanneer operatoren een voordeel in natura (zoals bv. een gratis film) wensen toe te kennen moeten de zij getroffen abonnees (of gebruikers van prepaidkaarten) hierover duidelijk informeren en hen de keuzemogelijkheid laten om hiervan af te zien en in de plaats hiervan voor een financiële compensatie te opteren.
Neen.
Behalve in geval van voorafbetaalde kaarten moeten eindgebruikers de compensatie niet aanvragen. De operatoren moeten dus zelf de nodige maatregelen treffen.
Opdat operatoren op de hoogte zouden zijn van de onderbreking hebben eindgebruikers er wel belang bij om onderbrekingen direct te melden aan hun operator.
Dit is vooral voor mobiele diensten het geval, waar enkel de klanten gecompenseerd die de onderbreking hebben gemeld.
Ja, zolang de mobiele dienst minstens 8u contenu onderbroken was op het gekende facturatieadres.
Wanneer een mobiele antenne uitvalt wil dit niet automatisch zeggen dat er gedurende minstens 8u geen dekking is geweest. Het is namelijk zo dat een groot deel van het grondgebied gedekt wordt door meer dan één antenne.
In geval van prepaidkaarten moet de eindgebruiker de compensatie wel zelf aanvragen.
Er is geen recht op de wettelijke compensatie in geval van overmacht of wanneer de eindgebruiker zelf schuld heeft aan de onderbreking.