• FAQ

    Op vraag van het Brussels gewest onderzocht het BIPT reeds in september 2018 welke stralingsnormen nodig zouden zijn om mobiele 5G-netwerken uit te rollen. Het technisch rapport over de impact van de huidige Brusselse stralingsnormen op de uitrol van mobiele netwerken concludeerde dat rekening houdende met de verwachte toename van het dataverkeer en een gewenste uitrol van 5G de stralingsnormen dienden te worden aangepast.

    De stralingsnormen werden ondertussen herzien in functie van de ontwikkeling van 5G.

    • In Het Brussels hoofdstedelijk gewest legt de ordonnantie van 1 maart 2007 betreffende de bescherming van het leefmilieu tegen de eventuele schadelijke effecten en hinder van niet-ioniserende stralingen stelt een cumulatieve limiet vast van 0,5635 W/m² (hetzij ongeveer 14,5 V/m).
    • Het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (VLAREM II) stelt een cumulatieve limiet vast van 20,6 V/m bij een frequentie van 900 MHz.
    • In het Waals Gewest legt het decreet van 3 april 2009 betreffende de bescherming tegen de eventuele schadelijke effecten en hinder van de niet-ioniserende stralingen die door stationaire zendantennes gegenereerd worden een limiet per operator vast van 9,2 V/m en een cumulatieve limiet van 18,4 V/m voor een frequentie van 900 MHz op de verblijfplaatsen.

  • FAQ

    Alles wat je moet weten over 5G

    Met 5G wordt de capaciteit van mobiele netwerken verder verhoogd om zo te kunnen blijven voorzien in het nog steeds sterk groeiende mobiele dataverkeer.

    Daarnaast biedt 5G ondersteuning voor het Internet-of-Things en voor nieuwe toepassingen in bijvoorbeeld de auto-industrie, gezondheidszorg, media en entertainment.

    5G richt zich op een verdere verbetering van de mogelijkheden van mobiele netwerken. Hierbij zijn drie speerpunten te onderscheiden:

    • een verhoging van de datasnelheid per gebruiker en verhoging van de capaciteit van mobiele netwerken om in de toekomstige groei van het dataverkeer te kunnen voorzien. Dit zal aanleiding geven tot een betere gebruikerservaring en maakt toepassingen mogelijk die meer snelheid vereisen, zoals Ultra-High Definition Video, Augmented Reality en Virtual Reality…;
    • een verbetering van de betrouwbaarheid en tijdsvertraging. Hierdoor kunnen innovatieve diensten ontwikkeld worden waarvoor de reactiesnelheid zeer belangrijk is, zoals autonoom rijden;
    • een verhoging van het aantal apparaten dat in een gegeven gebied verbonden kan worden. Dit stimuleert de groei van het Internet of Things wat een efficiënter beheer en opvolging in diverse sectoren maar ook in je thuissituatie mogelijk maakt (Smart Homes, Smart Ports, Smart Agriculture...).

  • Advies van 8 maart 2024 met betrekking tot de capaciteit van het BIPT om de opdracht van bevoegde autoriteit uit te oefenen in het kader van het wetsontwerp tot uitvoering van Verordening (EU) 2022/2065 betreffende een eengemaakte markt voor digitale diensten

    Publicaties › Advies -
    Dit advies wordt verstrekt naar aanleiding van het verzoek van de Kamer van volksvertegenwoordigers aangaande de wijze waarop het BIPT de nieuwe taken ziet die eraan zouden worden toevertrouwd, en op de capaciteit en middelen waarover het beschikt om deze naar behoren uit te voeren.
  • FAQ

    Sinds de brexit van kracht is geworden op 1 januari 2021, zijn de Europese roamingregels niet langer van toepassing in het Verenigd Koninkrijk.

    Dat betekent dat wanneer u belt, een sms verstuurt of surft vanuit het Verenigd Koninkrijk (naar een land van de EU), de prijzen voor het verbruik hoger kunnen zijn dan in een EU-land aangezien de operatoren bijkomende roamingkosten kunnen factureren.

    Toch passen bepaalde operatoren momenteel nog steeds vrijwillig het Roam like at home-stelsel toe.

    We raden u aan om inlichtingen in te winnen bij uw operator om te achterhalen of deze nog steeds het Roam like at home-stelsel toepast in dat land.

  • FAQ

    Als je een brievenbus plaatst, houd dan rekening met de volgende vereisten:

    • De brievenbus moet binnen handbereik (vrij, gemakkelijk en zonder gevaar) aan de grens van de openbare weg geplaatst worden.
    • Het huisnummer moet zichtbaar en leesbaar zijn vanop de plaats van de brievenbus. Heb je ook een busnummer, vermeld dit dan ook duidelijk zichtbaar en leesbaar op of nabij de betrokken brievenbus.

    Normen voor brievenbussen:

    • De opening van de brievenbus moet minimaal 23 cm breed en 3 cm hoog zijn.
    • De onderste rand van de opening moet zich bevinden op een hoogte van minimaal 70 cm, en de bovenste rand van de opening mag zich bevinden op maximaal 170 cm boven de plaats waarop men normaal toegang heeft tot de brievenbus.
    • De brievenbus moet voldoende groot zijn om een ongevouwen zending in C4-formaat (229 mm bij 324 mm) met een dikte van 24 mm zonder beschadiging te ontvangen.

    Voor de volledige regelgeving verwijzen wij u graag naar de officiële teksten, beschikbaar via de volgende link: Justel databank.

  • FAQ

    Mijn operator voert een beleid inzake redelijk gebruik voor de roamingdiensten. Wat houdt dat in?

    De operatoren hebben het recht om voor het gebruik van roamingdiensten in de Europese Unie (en geassocieerde landen: IJsland, Noorwegen en Liechtenstein) een beleid inzake redelijk gebruik te voeren. 

    Dat kan op twee manieren: 

    • De operator kan over een periode van 4 maanden jouw aanwezigheid en jouw verbruik in het buitenland in het oog houden:
      • Als jouw aanwezigheid en jouw roamingverbruik gedurende 4 maanden hoger is dan 50%, dan moet jouw operator je daarvan verwittigen en je vragen om van gedrag te veranderen;
      • Nadat je door jouw operator verwittigd bent heb je 2 weken tijd om van gedrag te veranderen;
      • Als jouw aanwezigheid en jouw verbruik na afloop van die 2 weken nog niet veranderd zijn, kan jouw operator een toeslag in rekening brengen voor de roamingdiensten.
    • De operator kan het roamingverbruik voor mobiel internet (jouw data) beperken. Als je roamt en de limiet voor mobiel internet die door jouw operator is vastgesteld, overschrijdt, kan hij in dat geval een toeslag in rekening brengen voor mobiel internetten via roaming. 

    Bij overschrijding van het beleid inzake redelijk gebruik (in welke vorm dan ook) mogen de toeslagen die de operator toepast, niet hoger zijn dan de volgende bedragen:

    Wat doe je? Hoeveel betaal je?
    (btw inbegrepen)
    Je belt maximaal 3,8 eurocent per belminuut naast het thuistarief
    (1,9 eurocent vanaf 2025)
    Je ontvangt een oproep maximaal 0,2 eurocent per minuut van ontvangen oproep
    Je verstuurt een sms maximaal 1,2 eurocent per sms naast het thuistarief
    (0,3 eurocent vanaf 2025)
    Je ontvangt een sms geen toeslag mogelijk
    Je surft op het internet maximaal 0,34 eurocent per megabyte naast het thuistarief
    (0,2 eurocent vanaf 2025)

  • FAQ

    Sinds 2021 kwam er een einde aan de verhoudingen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk.

    Het Verenigd Koninkrijk (VK) wordt vanaf 1 januari 2021 voor douanedoeleinden behandeld als een land buiten de EU.

    Dit betekent dat er inklaringskosten aangerekend zullen worden. Wie deze kosten zal betalen hangt af van de overeenkomst tussen de verzender en de ontvanger.

    Voor meer informatie over de douane- en inklaringskosten: Sinds 1 juli 2021 gelden er nieuwe btw-regels voor onlineaankopen.

    Voor verdere informatie raden wij u aan om de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen te contacteren. 

  • FAQ

    Met het herroepingsrecht heeft een consument die online iets bestelt binnen Europa in principe het recht om zich te bedenken. Binnen 14 dagen na de ontvangst mag u uw bestelling retourneren, zonder daarvoor een reden te moeten opgeven. Het kan dus bijvoorbeeld wanneer het artikel niet naar wens is.

    De verkoper moet u vooraf informeren over het beleid over het herroepingsrecht en dus weergeven hoe en binnen welke termijn u een artikel moet retourneren. Communiceert een verkoper de voorwaarden opgenomen in art. VI.45 e.v. WER niet informeert, dan hebt u tot 12 maanden extra de tijd om dat te doen.

    Er bestaan enkele uitzonderingen op het herroepingsrecht. Bepaalde goederen vallen er niet onder. Denk aan op maat gemaakte producten, kranten,  lingerie en bederfbare voedingswaren. Een volledige lijst van de uitzonderingen is terug te vinden in art. VI.53 e.v. WER.

  • FAQ

    Nee.

    De enige verplichting is het aanbieden van twee leveringswijzen.

    Dit kan bijvoorbeeld thuislevering, een postpunt, een pakketautomaat, etc., zijn. De levering aan huis moet daar niet verplicht bij zitten.

    Winkels die alleen de ophaling in hun eigen winkel aanbieden, zijn vrijgesteld van de verplichting. Zij moeten geen extra leveringswijze aanbieden.

  • FAQ

    Als u een klacht heeft over een postdienst, kunt u deze indienen bij de aanbieder van de postdienst zelf. Aangaande bedeelde pers, voorzien de uitgevers veelal op hun eigen website de mogelijkheid om eenvoudig via enkele klikken aan te geven dat er problemen waren met de levering van uw abonnement. 

    Lukt het niet om het geschil op te lossen, dan kunt u terecht bij de Ombudsdienst voor de Postsector, een onafhankelijke federale dienst die bemiddelt bij geschillen.

    De Ombudsdienst behandelt problemen met nationale en internationale zendingen voor alle postbedrijven. De dienst is gratis, maar u moet eerst geprobeerd hebben het probleem met het bedrijf zelf op te lossen. Indien bemiddeling mislukt, kunnen beide partijen arbitrage, een gerechtelijke procedure of een bemiddeling (ADR) overwegen.

    U kunt een klacht indienen via de website van de Ombudsdienst, per post, of via e-mail. Voor meer informatie over de procedure en voorwaarden, raadpleegt u de Ombudsdienstwebsite.

Naar boven