• De status van de elektronische communicatie-en TV markt (2021)

    Publicaties › Mededeling -
    Mededeling van de Raad van het BIPT van 3 juni 2022 betreffende de status van de elektronische communicatie-en TV markt (2020)
  • Situatie van de elektronische communicatiesector 2021: presentatie

    Publicaties › Statistieken -
    Situatie van de elektronische communicatiesector 2021: presentatie
  • Situatie van de elektronische communicatiesector 2021: data

    Publicaties › Statistieken -
    Situatie van de elektronische communicatiesector 2021: data
  • Jaarverslag 2021

    Publicaties › Jaarverslag -
    Jaarverslag 20221
  • Verzoekschrift van 22 april 2022 tegen het besluit van het BIPT van 24 februari 2022 (Werken Telenet)

    Publicaties › Geschillen -
    De verzoekende partij vraagt de nietigverklaring van het besluit van het BIPT van 24 februari 2022 betreffende de plaats en wijze van uitvoering van werken aan het netwerk van Telenet.
  • Mededeling van 15 maart 2022 betreffende het tijdelijke gebruik van het korte sms-nummer 1212 ter ondersteuning van de humanitaire hulp aan Oekraïne

    Publicaties › Mededeling -
    Op 14 maart 2022 heeft het BIPT vanwege Telenet Group NV een verzoek ontvangen om het nummer 1212 te gebruiken om via sms giften te kunnen zenden in het kader van een speciale uitzending via Nederlandstalige zenders SBS, VRT en VTM, met als doel geld in te zamelen ten voordele van het Consortium 12-12.
  • FAQ

    Bepaalde of onbepaalde duur? 

    Ga na of je je verbonden hebt voor een bepaalde termijn of niet : je vindt dat ook terug op de factuur.

    Een operator mag je geen kosten aanrekenen voor de opzeg van een contract

    • als je een contract van onbepaalde duur hebt;
    • als je al minstens zes maanden een contract van bepaalde duur hebt.

     

    Een toestel in koppelverkoop?

    Opgelet: Als je gratis of tegen korting ook een toestel hebt aangeschaft bij de operator (bv. een gsm of een tablet), dan kan jouw operator daarvoor een bijkomende vergoeding vragen. Zelfs als je een contract van onbepaalde duur hebt. Of het contract pas opzegt na meer dan zes maanden.  

    Die bijkomende vergoeding mag niet hoger zijn dan de waarde vermeld in een terugbetalingstabel in de bijlage bij het contract. 

    Je kijkt in welke maand van de tabel je zit en ziet dan welke bijkomende vergoeding je moet betalen.

    Na 24 maanden mag een operator jou nooit een vergoeding voor het toestel aanrekenen.

    Meer info:

    Aan de basis van de berekening die de operator voor jou gemaakt moet hebben ligt een maandelijkse waardevermindering van het toestel. Elke maand, tot aan maand 24 moet er eenzelfde bedrag afgaan van de restwaarde van het toestel. 

    Dit illustreren we hieronder bij een contract van onbepaalde duur.

    Je hebt een contract van onbepaalde duur genomen. Op het ogenblik van ondertekening van het contract heb je het toestel "gekocht" voor € 1.

    De terugbetalingstabel bij het contract ziet eruit als volgt:

    Maand Restwaarde Maand Restwaarde
    0 240 EUR 13 110 EUR
    1 230 EUR 14 100 EUR
    2 220 EUR 15 90 EUR
    3 210 EUR 16 80 EUR
    4 200 EUR 17 70 EUR
    5 190 EUR 18 60 EUR
    6 180 EUR 19 50 EUR
    7 170 EUR 20 40 EUR
    8 160 EUR 21 30 EUR
    9 150 EUR 22 20 EUR
    10 140 EUR 23 10 EUR
    11 130 EUR 24 0 EUR
    12 120 EUR    

    Je beslist het contract op te zeggen na 8 maanden : de operator kan je een vergoeding vragen van € 160.

    Bij een contract van bepaalde duur moet jouw operator de restwaarde van het toestel berekend zoals hierboven vergelijken met de resterende abonnementsgelden tot het einde van het contract (voor consumenten is dat niet langer dan 2 jaar). 

    Als dit saldo aan abonnementsgelden lager is dan de waarde bekomen via de maandelijkse waardevermindering, dan mag de operator u enkel de resterende abonnementsgelden aanrekenen en niet de hele restwaarde van het toestel. 

     

    Gebruik Easy Switch

    Gebruik de Easy Switch-procedure wanneer je volledig van bundel wil veranderen.

    De nieuwe operator regelt de overstap volledig in jouw plaats!

  • FAQ

    Je hebt een e-mailadres zonder domeinnaam van jouw huidige telecomoperator

    Bijvoorbeeld: je hebt je eigen domeinnaam (jan@desmet) of je gebruikt een Gmail-, Hotmail-, Yahoo-adres, enz.

    Zo’n e-mailadres kan je altijd behouden.

     

    Je hebt een e-mailadres met domeinnaam van jouw huidige telecomoperator

    Bijvoorbeeld: jan.desmet@skynet.be, jan.desmet@telenet.be ...

    Je kunt dat e-mailadres nog gedurende 18 maanden houden. Dat is gratis maar je moet dit wel voor het eind van je abonnement aanvragen. Tijdens die periode deel je zelf je nieuwe mailadres mee aan jouw kennissen. Jouw operator moet je een van de volgende opties bieden:

    • je oude e-mailadres blijven gebruiken gedurende 18 maanden.
    • je oude mailadres onmiddellijk afsluiten en gedurende 18 maanden de mails die naar het oude adres verstuurd zijn, doorsturen naar je nieuwe e-mailadres.

    Na die termijn van 18 maanden biedt de operator de mogelijkheid om die faciliteit te behouden, maar dat moet je zelf aanvragen en ervoor betalen.

  • Mededeling van 21 februari 2022 inzake richtsnoeren betreffende het aanbieden van « onbeperkt » internet

    Publicaties › Mededeling -
    Mededeling inzake richtsnoeren betreffende het aanbieden van « onbeperkt » internet
  • Resultaten van de vergelijking van de tarieven voor telecommunicatiediensten in België [tarieven gehanteerd in Q4 2021]

    Publicaties › Mededeling -
    Voor deze zevende editie is de nationale prijsvergelijking gebaseerd op de methode van de “gezinsprofielen”.
Naar boven