• FAQ

    Mijn operator voert een beleid inzake redelijk gebruik voor de roamingdiensten. Wat houdt dat in?

    De operatoren hebben het recht om voor het gebruik van roamingdiensten in de Europese Unie (en geassocieerde landen: IJsland, Noorwegen en Liechtenstein) een beleid inzake redelijk gebruik te voeren. 

    Dat kan op twee manieren: 

    • De operator kan over een periode van 4 maanden jouw aanwezigheid en jouw verbruik in het buitenland in het oog houden:
      • Als jouw aanwezigheid en jouw roamingverbruik gedurende 4 maanden hoger is dan 50%, dan moet jouw operator je daarvan verwittigen en je vragen om van gedrag te veranderen;
      • Nadat je door jouw operator verwittigd bent heb je 2 weken tijd om van gedrag te veranderen;
      • Als jouw aanwezigheid en jouw verbruik na afloop van die 2 weken nog niet veranderd zijn, kan jouw operator een toeslag in rekening brengen voor de roamingdiensten.
    • De operator kan het roamingverbruik voor mobiel internet (jouw data) beperken. Als je roamt en de limiet voor mobiel internet die door jouw operator is vastgesteld, overschrijdt, kan hij in dat geval een toeslag in rekening brengen voor mobiel internetten via roaming. 

    Bij overschrijding van het beleid inzake redelijk gebruik (in welke vorm dan ook) mogen de toeslagen die de operator toepast, niet hoger zijn dan de volgende bedragen:

    Wat doe je? Hoeveel betaal je?
    (btw inbegrepen)
    Je belt maximaal 3,8 eurocent per belminuut naast het thuistarief
    Je ontvangt een oproep maximaal 0,94 eurocent per minuut van ontvangen oproep
    Je verstuurt een sms maximaal 1,2 eurocent per sms naast het thuistarief
    Je ontvangt een sms geen toeslag mogelijk
    Je surft op het internet maximaal 0,34 eurocent per megabyte naast het thuistarief

  • FAQ

    Wanneer je reist aan boord van een schip of een vliegtuig in de Europese Unie worden de roamingdiensten verstrekt tegen thuistarief, maar alleen als je verbonden bent met een terrestrisch netwerk.

    Het is mogelijk dat bij de verplaatsing per schip of vliegtuig mobiele satellietdiensten worden verstrekt. Omdat die laatste niet gereglementeerd zijn, kunnen de toepasselijke tarieven hoog oplopen. 

  • FAQ

    Als je je nabij de grens met een van onze buurlanden bevindt, kan de naam van een buitenlandse operator op het scherm van je toestel verschijnen. Dan ben je verbonden met het netwerk van die buitenlandse operator en is jouw toestel aan het roamen. Dat kan zelfs gebeuren zonder dat je de grens bent overgegaan. Als je je een beetje van de grens verwijdert zal jouw toestel opnieuw verbinding maken met het netwerk van jouw eigen nationale operator. Je kunt de parameters van je telefoon ook manueel zo instellen dat jouw Belgische operator altijd gekozen wordt. In dat geval zal je toestel niet automatisch verbinding maken met het netwerk van een buitenlandse operator wanneer je in de omgeving van de grens komt.

    Neem contact op met je operator: hij moet je alle informatie geven over hoe je in de grensstreek ongewenst roamen kunt voorkomen. Bovendien moet jouw operator alle redelijke maatregelen nemen om je tegen ongewenst roamen in de grensstreek te beschermen.

    Omdat roamingtoeslagen in de Europese Unie afgeschaft zijn, zou roaming in de nabijheid van de Belgische grenzen in principe geen probleem mogen vormen. 

    Toch raden we jou aan om na te gaan met welk netwerk jouw toestel verbonden is, wanneer je in de buurt bent van een grens met een staat die geen deel uitmaakt van de Europese Unie.

  • FAQ

    Mijn operator heeft voor roaming een afwijking gekregen. Wat houdt dat in?

    De operatoren hebben het recht om aan het BIPT een afwijking te vragen waardoor ze toeslagen op de roamingdiensten in de Europese Unie (en geassocieerde landen: IJsland, Noorwegen en Liechtenstein) mogen vragen.

    Geen enkele Belgische operator beschikt momenteel over een dergelijke afwijking. 

    De toeslagen die op grond van zo’n afwijking toegepast mogen worden, mogen niet hoger zijn dan de volgende bedragen:

    Wat doe je? Hoeveel betaal je?
    (btw inbegrepen)
    Je belt maximaal 3,8 eurocent per belminuut naast het thuistarief
    Je ontvangt een oproep maximaal 0,94 eurocent per minuut van ontvangen oproep
    Je verstuurt een sms maximaal 1,2 eurocent per sms naast het thuistarief
    Je ontvangt een sms geen toeslag mogelijk
    Je surft op het internet maximaal 0,34 eurocent per megabyte naast het thuistarief

  • Openbare bevraging betreffende de duurzame ophaling en bezorging

    Publicaties › Raadpleging -
    Openbare bevraging betreffende de duurzame ophaling en bezorging
  • FAQ

    Sommige operatoren hebben aanbiedingen met daarin applicaties waarvan het verbruik niet wordt afgetrokken van het datavolume.

    Die praktijk, die vaak “zero rating” wordt genoemd, is niet expliciet geregeld door de netneutraliteitsregels.

    Een onderdeel van de netneutraliteitsregels stelt in het algemeen dat het internetverkeer op dezelfde manier moet worden behandeld. 

    Het was duidelijk dat dit inhield dat het verboden is om applicaties met zero-rating wel nog toe te laten aan de normale snelheid, terwijl het overige verkeer werd geblokkeerd of vertraagd (bv. omdat het datavolume in de bundel opgebruikt was). 

    Maar of die regel ook gold voor een verschillende manier van factureren, zonder dat er sprake was van het op ongelijke manier blokkeren of vertragen, was niet duidelijk. 

    Het Europees Hof van Jusititie heeft beslist dat dit het geval is. 

    Aanbiedingen met zero-rating van bepaalde applicaties zijn dus onwettelijk en moeten aangepast worden.

    Als de aanpassing in uw nadeel is, heeft u het recht om het contract gratis op te zeggen. 

  • Verzoekschrift van 22 april 2022 tegen het besluit van het BIPT van 24 februari 2022 (Werken Telenet)

    Publicaties › Geschillen -
    De verzoekende partij vraagt de nietigverklaring van het besluit van het BIPT van 24 februari 2022 betreffende de plaats en wijze van uitvoering van werken aan het netwerk van Telenet.
  • Besluit van 8 maart 2022 betreffende de toekenning aan Flash Services Belgium N.V. van gebruiksrechten voor de exploitatie van een openbaar netwerk voor radiocommunicatie

    Publicaties › Besluit -
    Op 9 december 2021 heeft Flash Services Belgium N.V. zich als operator aangemeld bij het BIPT.
  • Besluit van 24 februari 2022 betreffende de plaats en wijze van uitvoering van werken aan het netwerk van Telenet

    Publicaties › Besluit -
    Na onderzoek van de klacht besluit het BIPT dat Telenet correct heeft gehandeld in zin van de wet van 1991 en mag overgaan tot de voorgestelde werken.
  • FAQ

    Bepaalde of onbepaalde duur? 

    Ga na of je je verbonden hebt voor een bepaalde termijn of niet : je vindt dat ook terug op de factuur.

    Een operator mag je geen kosten aanrekenen voor de opzeg van een contract

    • als je een contract van onbepaalde duur hebt;
    • als je al minstens zes maanden een contract van bepaalde duur hebt.

     

    Een toestel in koppelverkoop?

    Opgelet: Als je gratis of tegen korting ook een toestel hebt aangeschaft bij de operator (bv. een gsm of een tablet), dan kan jouw operator daarvoor een bijkomende vergoeding vragen. Zelfs als je een contract van onbepaalde duur hebt. Of het contract pas opzegt na meer dan zes maanden.  

    Die bijkomende vergoeding mag niet hoger zijn dan de waarde vermeld in een terugbetalingstabel in de bijlage bij het contract. 

    Je kijkt in welke maand van de tabel je zit en ziet dan welke bijkomende vergoeding je moet betalen.

    Na 24 maanden mag een operator jou nooit een vergoeding voor het toestel aanrekenen.

    Meer info:

    Aan de basis van de berekening die de operator voor jou gemaakt moet hebben ligt een maandelijkse waardevermindering van het toestel. Elke maand, tot aan maand 24 moet er eenzelfde bedrag afgaan van de restwaarde van het toestel. 

    Dit illustreren we hieronder bij een contract van onbepaalde duur.

    Je hebt een contract van onbepaalde duur genomen. Op het ogenblik van ondertekening van het contract heb je het toestel "gekocht" voor € 1.

    De terugbetalingstabel bij het contract ziet eruit als volgt:

    Maand Restwaarde Maand Restwaarde
    0 240 EUR 13 110 EUR
    1 230 EUR 14 100 EUR
    2 220 EUR 15 90 EUR
    3 210 EUR 16 80 EUR
    4 200 EUR 17 70 EUR
    5 190 EUR 18 60 EUR
    6 180 EUR 19 50 EUR
    7 170 EUR 20 40 EUR
    8 160 EUR 21 30 EUR
    9 150 EUR 22 20 EUR
    10 140 EUR 23 10 EUR
    11 130 EUR 24 0 EUR
    12 120 EUR    

    Je beslist het contract op te zeggen na 8 maanden : de operator kan je een vergoeding vragen van € 160.

    Bij een contract van bepaalde duur moet jouw operator de restwaarde van het toestel berekend zoals hierboven vergelijken met de resterende abonnementsgelden tot het einde van het contract (voor consumenten is dat niet langer dan 2 jaar). 

    Als dit saldo aan abonnementsgelden lager is dan de waarde bekomen via de maandelijkse waardevermindering, dan mag de operator u enkel de resterende abonnementsgelden aanrekenen en niet de hele restwaarde van het toestel. 

     

    Gebruik Easy Switch

    Gebruik de Easy Switch-procedure wanneer je volledig van bundel wil veranderen.

    De nieuwe operator regelt de overstap volledig in jouw plaats!

Naar boven