• FAQ

    Mijn operator voert een beleid inzake redelijk gebruik voor de roamingdiensten. Wat houdt dat in?

    De operatoren hebben het recht om voor het gebruik van roamingdiensten in de Europese Unie (en geassocieerde landen: IJsland, Noorwegen en Liechtenstein) een beleid inzake redelijk gebruik te voeren. 

    Dat kan op twee manieren: 

    • De operator kan over een periode van 4 maanden jouw aanwezigheid en jouw verbruik in het buitenland in het oog houden:
      • Als jouw aanwezigheid en jouw roamingverbruik gedurende 4 maanden hoger is dan 50%, dan moet jouw operator je daarvan verwittigen en je vragen om van gedrag te veranderen;
      • Nadat je door jouw operator verwittigd bent heb je 2 weken tijd om van gedrag te veranderen;
      • Als jouw aanwezigheid en jouw verbruik na afloop van die 2 weken nog niet veranderd zijn, kan jouw operator een toeslag in rekening brengen voor de roamingdiensten.
    • De operator kan het roamingverbruik voor mobiel internet (jouw data) beperken. Als je roamt en de limiet voor mobiel internet die door jouw operator is vastgesteld, overschrijdt, kan hij in dat geval een toeslag in rekening brengen voor mobiel internetten via roaming. 

    Bij overschrijding van het beleid inzake redelijk gebruik (in welke vorm dan ook) mogen de toeslagen die de operator toepast, niet hoger zijn dan de volgende bedragen:

    Wat doe je? Hoeveel betaal je?
    (btw inbegrepen)
    Je belt maximaal 3,8 eurocent per belminuut naast het thuistarief
    Je ontvangt een oproep maximaal 0,94 eurocent per minuut van ontvangen oproep
    Je verstuurt een sms maximaal 1,2 eurocent per sms naast het thuistarief
    Je ontvangt een sms geen toeslag mogelijk
    Je surft op het internet maximaal 0,34 eurocent per megabyte naast het thuistarief

  • FAQ

    Wanneer je reist aan boord van een schip of een vliegtuig in de Europese Unie worden de roamingdiensten verstrekt tegen thuistarief, maar alleen als je verbonden bent met een terrestrisch netwerk.

    Het is mogelijk dat bij de verplaatsing per schip of vliegtuig mobiele satellietdiensten worden verstrekt. Omdat die laatste niet gereglementeerd zijn, kunnen de toepasselijke tarieven hoog oplopen. 

  • FAQ

    Als je je nabij de grens met een van onze buurlanden bevindt, kan de naam van een buitenlandse operator op het scherm van je toestel verschijnen. Dan ben je verbonden met het netwerk van die buitenlandse operator en is jouw toestel aan het roamen. Dat kan zelfs gebeuren zonder dat je de grens bent overgegaan. Als je je een beetje van de grens verwijdert zal jouw toestel opnieuw verbinding maken met het netwerk van jouw eigen nationale operator. Je kunt de parameters van je telefoon ook manueel zo instellen dat jouw Belgische operator altijd gekozen wordt. In dat geval zal je toestel niet automatisch verbinding maken met het netwerk van een buitenlandse operator wanneer je in de omgeving van de grens komt.

    Neem contact op met je operator: hij moet je alle informatie geven over hoe je in de grensstreek ongewenst roamen kunt voorkomen. Bovendien moet jouw operator alle redelijke maatregelen nemen om je tegen ongewenst roamen in de grensstreek te beschermen.

    Omdat roamingtoeslagen in de Europese Unie afgeschaft zijn, zou roaming in de nabijheid van de Belgische grenzen in principe geen probleem mogen vormen. 

    Toch raden we jou aan om na te gaan met welk netwerk jouw toestel verbonden is, wanneer je in de buurt bent van een grens met een staat die geen deel uitmaakt van de Europese Unie.

  • FAQ

    Mijn operator heeft voor roaming een afwijking gekregen. Wat houdt dat in?

    De operatoren hebben het recht om aan het BIPT een afwijking te vragen waardoor ze toeslagen op de roamingdiensten in de Europese Unie (en geassocieerde landen: IJsland, Noorwegen en Liechtenstein) mogen vragen.

    Geen enkele Belgische operator beschikt momenteel over een dergelijke afwijking. 

    De toeslagen die op grond van zo’n afwijking toegepast mogen worden, mogen niet hoger zijn dan de volgende bedragen:

    Wat doe je? Hoeveel betaal je?
    (btw inbegrepen)
    Je belt maximaal 3,8 eurocent per belminuut naast het thuistarief
    Je ontvangt een oproep maximaal 0,94 eurocent per minuut van ontvangen oproep
    Je verstuurt een sms maximaal 1,2 eurocent per sms naast het thuistarief
    Je ontvangt een sms geen toeslag mogelijk
    Je surft op het internet maximaal 0,34 eurocent per megabyte naast het thuistarief

  • Openbare bevraging betreffende de duurzame ophaling en bezorging

    Publicaties › Raadpleging -
    Openbare bevraging betreffende de duurzame ophaling en bezorging
  • Mededeling over het verslag over het toezicht op netneutraliteit in België (periode 1 mei 2021 – 30 april 2022)

    Publicaties › Studie -
    Betreffende de periode 1 mei 2021 – 30 april 2022 heeft het BIPT alle activiteiten die hij heeft ondernomen in het kader van netneutraliteit beschreven en het bijgevoegde verslag aangenomen.
  • FAQ

    Sommige operatoren hebben aanbiedingen met daarin applicaties waarvan het verbruik niet wordt afgetrokken van het datavolume.

    Die praktijk, die vaak “zero rating” wordt genoemd, is niet expliciet geregeld door de netneutraliteitsregels.

    Een onderdeel van de netneutraliteitsregels stelt in het algemeen dat het internetverkeer op dezelfde manier moet worden behandeld. 

    Het was duidelijk dat dit inhield dat het verboden is om applicaties met zero-rating wel nog toe te laten aan de normale snelheid, terwijl het overige verkeer werd geblokkeerd of vertraagd (bv. omdat het datavolume in de bundel opgebruikt was). 

    Maar of die regel ook gold voor een verschillende manier van factureren, zonder dat er sprake was van het op ongelijke manier blokkeren of vertragen, was niet duidelijk. 

    Het Europees Hof van Jusititie heeft beslist dat dit het geval is. 

    Aanbiedingen met zero-rating van bepaalde applicaties zijn dus onwettelijk en moeten aangepast worden.

    Als de aanpassing in uw nadeel is, heeft u het recht om het contract gratis op te zeggen. 

  • Situatie van de elektronische communicatiesector 2021: presentatie

    Publicaties › Statistieken -
    Situatie van de elektronische communicatiesector 2021: presentatie
  • Situatie van de elektronische communicatiesector 2021: data

    Publicaties › Statistieken -
    Situatie van de elektronische communicatiesector 2021: data
  • Verzoekschrift van 22 april 2022 tegen het besluit van het BIPT van 24 februari 2022 (Werken Telenet)

    Publicaties › Geschillen -
    De verzoekende partij vraagt de nietigverklaring van het besluit van het BIPT van 24 februari 2022 betreffende de plaats en wijze van uitvoering van werken aan het netwerk van Telenet.
Naar boven